Staat er wel eens een i op een nummerbord van een auto?

Ik fiets regelmatig door de stad en kijk soms ook op nummerborden. Maar ik heb nog nooit een i op een nummerbord zien staan. Zijn die er gewoon niet? En waarom dan niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Goed gezien! Dat klopt inderdaad.

Niet alle letters worden gebruikt, en sommige beginletters worden alleen voor bepaalde voertuigen gebruikt:

Auto: D, F, G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X, Y, Z. De letter K alleen in sidecodes 4, 7 en 8; Y alleen in sidecode 4. In sidecodes 7, 9 en 10 zijn de letters D en F voor auto's komen te vervallen, in sidecode 8 worden alleen de beginletters K, S, T, X en Z gebruikt.

In de bijgevoegde bron zie je nog veel meer informatie over het Nederlands Kenteken. Onder andere wat een sidecode is en dergelijke.
Maarten

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus, het klopt inderdaad dat je geen I (i) ziet bij een nummerbord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
-
Uw halve antwoord bestaat uit een paar stukjes Wikipedia. Daarbij komt u ineens het intrigerende begrip sidecode uit de lucht vallen, een term die ook in de bron mistig blijft en bovendien voor de vraag niet ter zake doet. In uw bron staat veel interessants te lezen, maar dat is in het kader van een antwoord op de vraag niet relevant.
Aan de vraag “waarom niet” komt u kennelijk niet toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie,
Toch ben ik het niet met u eens. Uit mijn antwoord, komt naar mijn mening, duidelijk naar voren dat er geen letter I wordt gebruikt. Ik heb enkel extra informatie in het antwoord gestopt (welke er dan wel allemaal inzitten) Waarom er geen letter A, B, C, E, I, M, O, R, U, V, W, X, Y,Z wordt gebruik verklaar ik inderdaad niet. Dit omdat er op internet simpelweg geen goeie reden voor te vinden is. En omdat ik van mening ben dat op GoeieVraag de kwaliteit van de antwoorden het belangrijkste is, wil ik geen antwoorden plaatsen als: 'Ik had het ooit gelezen' of 'is me ooit verteld' etc.
En een sidecode is is een unieke combinatie van letters en cijfers op de kentekenplaat. Bedankt voor uw min.
Bordensteker
9 jaar geleden
Een unieke combinatie van letters en cijfers op de kentekenplaat is ... een kenteken.
Het begrip sidecode blijkt te slaan op de in een bepaald uitgiftetijdvak toegepaste indeling van de plaat in groepen letters en cijfers. Zodra men die indeling gaat wijzigen (meestal omdat de beschikbare combinaties uitgeput raken), spreekt men van een nieuwe sidecode.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanaf 1951 worden kentekenplaten van alle gemotoriseerde voertuigen centraal uitgegeven door de RDW. De sidecode werd ingevoerd, een unieke combinatie van letters en cijfers op de kentekenplaat. ( https://www.unitedconsumers.com/autoverzekering/kenteken/sidecode.jsp ). Dus als je praat over sidecode 7 praat je over 99-XXX-9, en deze is eind juli 2012 ingevoerd. De nieuwste sidecode voor personenauto's is in maart 2013 uitgegeven en gaat zo: 9-XXX-99 Mogelijk nog interessante informatie:
Voor de nieuwe sidecodes wordt de volgende regel toegepast:
- kenteken heeft minimaal 2 cijfers
Nee, op Nederlandse kentekens wordt de letter I (i) niet gebruikt omdat er verwarring kan ontstaan met het cijfer 1.
Bordensteker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Niet zo'n goed argument.
Het cijfer "1" heeft een upstroke.
En de letter "O" kun je verwarren met een cijfer "0", maar wordt wél gebruikt.
Bordensteker
9 jaar geleden
Toch is dit wat ik er ooit over gelezen heb.
Niet alles wat gebruikelijk geworden is hoeft strikt logisch verdedigbaar te zijn.
De upstroke wordt bij opschrijven door lang niet iedereen gebruikt en daardoor kan de verwarring ontstaan. Ik wijs er nog op dat de O en de Q ook slechts in het streepje zouden verschillen, maar ook die Q wordt niet gebruikt.
Dat de O en de 0 (nul) beide gebruikt worden, is misschien wel naar internationaal voorbeeld omdat Engelssprekenden in het gewone spraakgebruik sowieso de klank "o" gebruiken om letter en/of cijfer uit te spreken.
Na 1978 is het gebruik van klinkers verboden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Zou jouw antwoord dan niet als volgt moeten zijn?:
N 1978 s ht gbrk vn klnkrs vrbdn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lk nt ngdcht
er worg geen gebruik gemaakt van medeklinkers dus: a,e,i,o,u want anders kunnen er rare en 'vieze' woorden onstaan