Is een auto met een glazen dak aan te bevelen?

Ik zou graag van mensen met ervaring willen weten of een auto met een zogenaamd panorama dak aan te bevelen is. Bij de auto die ik op het oog heb zit die bij de versie die ik vanwege andere functies zou kiezen standaard bij.

Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen. Liefst natuurlijk uit eigen ervaring of verwijzend naar recensies van anderen.

Bij de auto die ik op het oog heb is het wel mogelijk om het glas electronisch donkerder te maken (bij veel zonlicht).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mijn ervaringen met onze Renault Modus zijn: Voordelen: Bij bewolkt weer (en dat hebben we veel in Nederland) is het heerlijk licht in de auto. In de stad, dus als je niet te hard rijdt, lekker het dak open. Niks te maken met airco dus. Minder kans op lakbeschadeging op het dak. Luxe uitstraling. Nadelen: Geen. Hoe zit het dan met de warmteinstraling? Onder het glazen dak zit een zonwerend scherm wat je dicht kunt trekken. De techniek staat voor niets. ps Vergeet het dak niet dicht te doen (gaat bij ons niet automatisch) als je de auto verlaat. Regen en inbraak. Toch een nadeeltje?

Ik weet uit ervaring van mijn zwager dat het heel snel warm is in de auto als het zonnetje op het dak schijnt, maar geen idee of hij ook glas had wat donkerder kon. Probeer de auto eens uit tijdens een zonnig dagje. Gewoon een proefrit maken met een flink zonnetje en je weet het gelijk :-) Soms is je eigen ervaring toch het beste.

Heerlijk en ruimtelijk gevoel in zo'n auto! Ik reed eens in een Peugeot 407 met zo'n panoramadak, en er zat een schuifbaar zonnescherm in voor als het zonnetje recht boven je staat. Doen!

Ah een Nissan Qashqai, heb ik ook naar gekeken maar de afwerking vond ik niet top. In beide showroomautos bungelde van alles los. Lees ook even de test van zijn concurrenten in de autoweek van volgende week (Hyundai IX35, Ford Kuga, VW Tiguan, Peugeot 3008 etc). Dan antwoord op je vraag: een panoramadak is een geweldige voorziening. Het geeft een veel prettiger leefomgeving in de auto doordat het lekker licht is. En licht geeft de indruk van ruimte, dus ook het ruimtegevoel neemt toe. Ik heb zelf een auto met panoramadak gehad en dat kon ik ook verduisteren met een schuifpaneel. De behoefte om dat te doen heb ik nooit gehad. Het is uiteraard niet gratis. Het zit dan weliswaar in de uitrusting, maar dat heeft ook z'n prijs.

als je een meer open ruimte wil hebben, met wel wat meer schoonmaakwerk (glazen dak, vogel schijt, you know:P), zou ik voor dat glazen dak gaan!

een panoramadak is erg mooi, je heb veel licht in de auto dat is wel heel erg lekker. Maar er zit ook een nadeel aan en dat vandalisme het is een glazedak en als ze die ff voor hun lol kapot slaan dan heb je een aardig probleempje zeker als het regent dat is toch een hele grote nadeel.

wij hebben ook een panramadak op onze renault scenic heerlijk met warm weer als je hem open zet warmte heb je geen hinder van omdat er een verduisterscherm onder geschoven kan worden nadeel is het suizen als je boven de 120 km per uur rijdt de wind gaat door de naden en je krijgt een suizend geluid en hij gaat niet automatisch dicht nadat je de auto verlaat en afsluit en je wordt [HELAAS} ook niet gewaarschuwd door een piepje of iets dergelijks maar ik vind het wel lekker die frisse lucht en veel licht ps als je een tweedehands auto koopt spuit dan een keer veel water over je schuifdak zodat je zeker weet dat alles nog waterdicht is

Fantastisch, al is het bij onze auto (Renault Scenic) alleen mogelijk om de beide glasoppervlakken af te schermen door boven ons hoofd een ingebouwd roldoek net onder het glazen dak dicht te schuiven, maar tegen de ergste zonnewarmte werkt het prima. Boven de voorstoelen kan het glasdak open schuiven en de rest van het dak is een vaste ruit. Succes verder

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100