Als je in de slip raakt en je gaat corrigeren, moet je dan de koppeling indrukken of juist niet?

En waarom wel of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.6K
Steenuiltje
13 jaar geleden
Wel een goede vraag máár ...... als het jou overkomt gaat het zó snel.....ik weet niet of je dan nog aan je koppeling denkt. Mijn eigen ervaring is in ieder geval dat je in no time ergens anders staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Actuele vraag,mij gebeurde het verleden jaar op de autobaan.
En ik kan je zeggen ,,op zo,n situatie bent je niet voorbereid.
Iedere keer is het anders en totaal onverwachts,als je het niet verwacht.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag +1

Antwoorden (6)

Dat ligt er in de eerste plaats aan of je een auto hebt met voorwiel- of achterwiel aandrijving...

Kijk maar eens op deze site (zie link)

Het is misschien voor jou interessant om eens een slip-en-grip cursus bij de ANWB te gaan doen!

Toegevoegd na 46 seconden:
..dan leer je ook het verschil in overstuur en onderstuur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe, zeker je koppeling niet indrukken, en een klein beetje gas blijven geven, dit doe je om juist weer grip te kunnen krijgen, als je wielen niet gecontroleerd worden qua draaien, krijg je geen grip, rustig sturen, niet wild gaan draaien en de slip volgen en dan rustig eruit proberen te sturen.

Toegevoegd na 2 minuten:
met de koppeling los maken, heb je geen controle meer over het draaien van je wielen, die kunnen door externe factoren dan desnoods achteruit gaan draaien, dat wil je juist niet als je slipt.

Door een heeeel klein beetje gas te blijven geven, dwing je je wielen in ieder geval vooruit te blijven draaien, als je rustig stuurt, en je auto krijgt grip, zal de auto de wielen gaan volgen. Als je auto nog geen grip heeft, heeft het geen zin om meer te sturen, want het doet niks. Staat je stuur teveel uit de hoek van de richting van de auto, is het ook lastiger om grip te krijgen en als je dan wel grip krijgt, maak je zo'n plotselinge beweging dat je gemakkelijk weer in een slip terecht komt.
13 jaar geleden
Als je de koppeling indrukt raak je het laatste beetje controle kwijt, niet doen dus.

Heb je een auto met voorwielaandrijving (de meeste in Nederland) geef dan juist een klein beetje gas bij om de auto weer recht te trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar wat een antwoorden! Hebben deze mensen wel ooit op ijs of sneeuw gereden? Absoluut je koppeling intrappen en sturen in de richting waar je naar toe wilt. Dan kunnen je wielen namelijk vrij rond en raak je dus uit de slip. Daarna ga je voorzichtig zonder gas te geven met je koppeling en je rem werken om de auto tot stilstand te brengen. Oefen dit maar eens op een verlaten parkeerterrein zondag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van de 'soort' slip waarin je bent geraakt: Over- of onderstuur!

Achterwielslip = overstuur:
1.Snel tegensturen (dus in de richting waarin de achterkant heen wil)
2.KOPPELING INTRAPPEN + gas los;

Voorwielslip = onderstuur:
1.Gas los
2.Stuur in de richting waarin de auto wil, totdat de wielen weer grip hebben;
3.Stuur weer in de richting waarin je heen wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koppeling intrappen. De reden hiervoor is dat je de wrijvingkracht zo maximaal mogelijk wil en de regel is dat de dynamische wrijvingscoëfficiënt groter is dan de statische wrijvingscoëfficiënt. Als je de koppeling intrap laat je toe dat de band contact zoekt met de ondergrond en dus niet meer beweegt t.o.v. de weg (dus statische wrijving). Trap je de koppeling niet in, dan stimuleer je het wiel om een ander snelheid te hebben dan de ondergrond, dus beweging t.o.v. elkaar en dus dynamische wrijving.

Toegevoegd na 1 uur:
Foutje in de 2de zin. Moet natuurlijk zijn : statische coëfficient is groter dan de dynamische.