Waar zwabbert het stuur van mijn auto als ik naar links stuur?

Ik heb een Peugeot 306, volgens mij uit 1998.

Als ik een bocht maak naar links, met een snelheid boven de 50, komt er een punt in de stuurbeweging dat hij ineens een tik extra naar links geeft die ik dan zelf moet corrigeren. Het is niet dramatisch erg, maar ik schrik er wel steeds van.

Daarbij, als ik optrek in een rechte lijn, trekt de auto naar links. Als ik gas los laat trekt hij weer recht. Volgens mij heeft dit te maken met de uitlijning van de wielen. Maar dat eerste probleem kan daar toch niet mee te maken hebben? Wat kan er fout zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vermoed dat er iets echt kapot is in de voorwielophanging, en ik zou niet meer blijven rijden zonder dat de vakman er alvast even naar gekeken heeft. Dus om te beginnen héél voorzichtig naar de garage, en eigenlijk is laten ophalen met de auto-ambulance, of toch minstens met de vooras van de grond, de verstandigste oplossing.

Volgens mijn informatie heeft de Peugeot 306 twee Mcphersonpoten als basis voor de wielophanging aan de voorzijde. Deze 'poten' zijn voorzien van een gelagerde schotel waardoor het wiel naar links of rechts kan zwenken. Als zich hierin in de loop der tijd roestvorming voordoet dan loopt de lagering niet meer gesmeerd en mede door de druk van de veer kan de lagering verspringen in plaats van soepel mee te draaien. Mede gezien de leeftijd van je auto lijkt het mij geen overbodige luxe om je Mcphersonpoten te laten vervangen. Dit is een kostbare reparatie waarbij je in overweging zal moeten nemen of deze kosten nog wel zou moeten maken.

Bronnen:
https://www.google.nl/search?q=Peugeot+306...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100