Nadelen van auto met stuur aan rechterkant?

Kan maar 1 iets bedenken en dat is inhalen.

maar welke nadelen zijn er nog zoal?

pedalen ook anders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Versnellingspook zit links, pedalen zijn hetzelfde links koppeling, midden rem en rechts gas.
Het overzicht is ook anders dan je gewend bent, is dan zoals vanuit de passagiersstoel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het voordeel lekker uit stappen aan de stoep kant .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je in België komt, heb je kans dat ze bij een alcoholcontrole je bijrijder laten blazen en niet jou: http://www.rijschoolvandaag.nl/nieuwsarchief/politie-ziet-niet-dat-stuur-rechts-zit-en-laat-passagier-blazen/ Ik kan zelf vrijwel niet reiken en kan dus terreinen met een slagboom (waar je op een knopje moet drukken of een kaartje moet trekken) niet op als ik alleen ben. Als je niet gehandicapt bent dan zal daar wel iets op te verzinnen zijn, maar dat is wel één punt wat mij lastig lijkt als je tot nu toe steeds gewend was dat wél zonder gedoe te kunnen. Het overzicht op de weg is inderdaad ook anders, maar dat is deels te compenseren met aanpassingen aan de spiegels. Ik denk ook je er rekening mee moet houden dat met krap naast elkaar parkeren mensen eerder aan de linker- dan aan de rechterzijde wat meer ruimte laten voor het portier. Opnieuw misschien niet zo'n groot probleem als je verder gezond bent en je over de andere stoel heen kunt klimmen, maar toch. Communicatie zal misschien ook net even wat lastiger zijn, omdat mensen die oogcontact zoeken, dat eerst aan de linkerzijde zullen proberen. Net als mensen die je bijvoorbeeld even de weg willen vragen.
tinus1969
9 jaar geleden
Nadeel: Dat het in NL niet mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat iets nieuws, Tinus? Want voor zover ik weet mag het gewoon; mensen die met de boot overkomen vanuit UK en hun eigen auto meenemen mogen hier ook gewoon rijden en zowel bedrijven als particulieren importeren soms hun auto's uit landen waar het stuur rechts zit. Je kunt hem zelfs op NL kenteken laten zetten, Regeling Permanente eisen zegt er ook niets over. Tenminste, tot nu toe. Loop ik alweer achter misschien?
tinus1969
9 jaar geleden
@Lies12; vziw mag een auto met stuur rechts niet op NL kenteken gezet worden, enkele hele speciale uitzonderingen daargelaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor Lies12, je loopt niet achter. Ik heb zelf tot voor kort met een door mijzelf geïmporteerde Engelse auto rondgereden.
tinus1969
9 jaar geleden
Hmm, blijkbaar magmocht t inderdaad (ik heb altijd gehoord dat een auto met rechts stuur niet zomaar op kenteken gezet kan worden tenzij apart toestemming); http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,2806806 Dit forum geeft wel een nieuw nadeel: Onverkoopbaarheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is een goeie aanvulling inderdaad, Tinus. (Moest erg lachen trouwens om commentaar van iemand op het forum waar je naar linkt:
"het zou niets voor mij zijn..elke de deur opentrekken i.p.v. opschakelen..neh, doe maar gewoon LHD.") @Leotje: ruime ervaring dus, heb jij geen aanvullingen op de al gegeven antwoorden? Op zich lijkt me dat je er best aan went, maar er zullen lastige situaties zijn die terug blijven komen. Vooral overzicht bij inhalen lijkt me lastig.

Antwoorden (6)

Bijvoorbeeld een kaartje uit het automaat halen als je bij de parkeergarage komt of eten halen als je langsgaat bij de mcdrive ofzo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Gewoon achteruit die parkeergarage inrijden, of achteruit door de McDrive rijden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: en die mensen achter je zich maar afvragen waarom je met alle geweld wilt keren terwijl zij net achter je in de rij willen aansluiten ;-). Lijkt me toch wel lastig, hoor.
De meeste nadelen zijn er alleen bij landen met rechts verkeer.

Onhandig (ongeacht de verkeersrichting) lijkt me het schakelen. Je moet de versnellingspook met de linkerhand bedienen. Of de verschillende standen ook in een andere volgorde in de bak zitten, weet ik niet.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat schakelen heb je binnen 5 minuten door (het is verder dezelfde volgorde, je kan dat dus oefenen/proberen door op de passagiersstoel te zitten in een linkse auto). Heb het on the fly moeten leren in Engeland terwijl ik dus ook moest wennen aan de andere kant te rijden. Het schakelen is dan de minder moeilijke omschakeling. De bocht door en dan op de goede weg helft uitkomen dat is de truc. Dat je niet links voorbij de auto kan kijken die je in wil halen is veel vervelender.
Cryofiel
9 jaar geleden
Toen ik voor het eerst links moest rijden, was mijn grootste probleem dat ik telkens de ruitenwisser aanzette als ik een bocht wilde nemen, in plaats van de richtingaanwijzer.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Ik heb veel vrachtwagens, die in GB gemaakt werden, getransporteerd, het rechts in de auto zitten, met links schakelen enz. went heel snel. Met het stuur rechts in ons land rijden heeft dezelfde nadelen als met het stuur links in GB rijden, het went heel snel maar je hebt gewoon minder overzicht
Het grootste nadeel van een auto met het stuur rechts (en rechts rijden), is dat je minder overzicht hebt op de weg. Met name op kruisingen heb je slecht zicht omdat je verder weg van het midden van de weg zit.
Links schakelen kan je aan wennen.
9 jaar geleden
De verlichting ( koplampen) is foutief. Binnenspiegel moet versteld worden. De restwaarde is minder. Alleen handig als je veel naar Engeland gaat!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb net een paar weken met een Engelse Rolls-Royce gereden.
Grootste probleem zoals hierboven al aangehaald: overzicht over de weg bij kruisingen en bij inhalen. En de betaalautomaten aan de péage of parking. (normaal heb je bij je Rolls wel een extra chauffeur die dat regelt..)
Koplampen moeten worden afgeregeld voor rechts verkeer.
Verder went het wel heel snel al vergat ik wel eens dat ik rechts moest instappen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pedalen zijn gelijk, schakelpatroon ook. Het is even wennen met links schakelen, of met links starten, soms zijn knipperlicht en ruitenwisser verwisseld. Ook weer een kwestie van wennen

Nadelen:
Overzicht (denk aan parkeren langs de weg) kaartjes uit een automaat trekken (parkeren, tol), McDrive etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, voor de verlichting kon je vrierg sticker krijgen om de koplampen af te plakken. Ik weet niet of dit. Og steeds kan/mag. Anders aftsellen dus