moet je een chauffers pas hebben om in een lijkwagen te rijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Antwoorden (2)

nee volgens deze bron zijn er geen wettelijke beperkingen je moet wel in bezit zijn van een rijbewijs en enige ervaring met personenwagen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat dat voldoende is voor een professionele chauffeur, zij moeten toch weten hoe ze moeten rijden met een overleden persoon in de auto, maar ook hoe zij om moeten gaan met naasten van de overledene, ik verwacht dat deze mensen op zijn minst een interne opleiding krijgen. Wat ik hier ook uit opmaak:
http://www.uitvaartlelystad.nl/rouwvervoer/
Jouw link geeft aan als je zelf de bestuurder bent, van een professioneel chauffeur mag je meer kwaliteit verwachten dan van een vader, zoon, man, oom of neef, of de vrouw van deze familieleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea: van het taxibedrijf in mijn woonplaats dat ook rouwvervoer doet, weet ik dat ze vooral de chauffeurs een beetje uitzoeken op uitstraling en inderdaad ervaring. De meeste chauffeurs die regelmatig op de rouwauto's rijden zijn de doorgewinterde, wat oudere (zeg maar 50+) chauffeurs. Niet de joviale gasten van voorin de twintig die net hun pas hebben gehaald, al zullen er ongetwijfeld daar ook bij zitten die er prima geschikt voor zouden zijn. De indruk die je als bedrijf daarmee neerzet kan echter ook van invloed zijn: sommige mensen zien een twintigjarige alleen maar als iemand "die zelf nog nooit iets heeft meegemaakt", al hoeft dat natuurlijk helemaal niet zo te zijn, en kan een jong iemand ook de juiste toon treffen. Maar ik heb wel verhalen gehoord van iemand die niet nadacht bij de rotondes en zo reed dat de overledene half was gaan draaien in de kist; dat geeft ook al aan dat jouw stelling dat er meer voor nodig is dan enkel een rijbewijs, heel terecht is. De chauffeurs noemen de auto het over het algemeen trouwens een "lijkkoets", omdat ze dat mooier vinden klinken dan "lijkauto". Ik vind zelf rouwauto of rouwwagen ook duidelijk genoeg..
Nee dat hoeft niet.
Kijk maar wat ze opgeven wat je moet hebben voor een vacature voor rouwvervoer.

Echter wil je rijden in de volgwagens de wagens waar dus de nabestaanden van de overledene in mee rijden, heb je wel een chauffeurspas nodig.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
OK, een chauffeurspas zal niet nodig zijn, maar zonder speciale opleiding kom je er niet. Uit jouw eerste link: Al onze medewerkers zijn intern en extern opgeleid en beschikken over hun vakdiploma.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een vraagje van iemand die geen rijbewijs heeft:: Wie heeft een chauffeurspas nodig?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Crea toch staat dat niet in de vacature.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@mevrouw Mensen in het personen vervoer. Sowieso taxi chauffeurs ook voor taxi busjes voor scholen. Ik heb gehoord vrachtwagenchauffeurs, maar ik weet niet zeker of dat klopt. En van buschauffeurs weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank HeerVoldemort.