Klopt het dat als je een groene golf hebt en je rijdt de dubbele snelheid dat je dan ook altijd groen licht hebt?

Met groene golf bedoel ik stoplichten die zo staan afgesteld dat wanneer je bv 50 KM/h rijdt je dan altijd groen licht hebt. De theorie is dat als je exact 100 KM/h zou rijden, je ook altijd groen licht hebt. Graag onderbouwen met een rekenvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2K

Antwoorden (8)

Dat hoeft niet, je weet immers niet hoe vaak die groene golf wordt geactiveerd. Staat het licht een kwartier op rood, om vervolgens een groene golf te starten, heb je er niets aan om 100 te rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee.

Stel er zijn 2 stoplichten. Je staat stil bij het eerste stoplicht. Dan wordt het opeens groen. Je begint te rijden met 100 km/h. Dit betekent vervolgens dat je te vroeg bij het tweede stoplicht bent, want dit springt normaliter pas op groen als jij in de buurt komt (berekent op een snelheid van 50 km/h).

Het is niet zo bij een groene golf dat alle lichten in een keer op groen gaan. Dan zouden mensen langer moeten wachten dan normaal nodig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat betekent inderdaad dat je eerder aankomt en dus een cyclus hebt ingehaald. Toch? En dan heb je dus toch groen... ofnie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat je 2 keer zo hard gaat betekend niet spontaan dat je dan in de vorige cyclus van de groene golf terecht komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Exact. Als het bijvoorbeeld drie minuten duurt tot je bij het volgende stoplicht bent bij 100 km/u, en zes minuten bij 50 km/uur, terwijl de groene golf zo is afgesteld dat hij maar eens per kwartier 'langskomt' en ieder licht een minuut op groen staat, sta je alleen maar drie minuten te wachten bij het tweede stoplicht De cyclus kun je in zo'n geval niet inhalen, welke snelheid je ook rijdt: het tweede stoplicht staat na de vorige cyclus al acht minuten op rood voor het eerste stoplicht voor de huidige cyclus op groen springt.
Bij deze vraag ga je er van uit dat als je 2x zo hard gaat, de lichten eigenlijk ook 2x zo vaak op groen zouden staan dan nodig was geweest voor die 50 km/uur. Dat is dus niet het geval. Een rekenvoobeeld:
Stel je hebt 3 stoplichten met tussen ieder 2 km.
Het eerste stoplicht gaat op groen, en het tweede moet dan 2/50 * 60 minuten later ook op groen gaan.
Alsl je dus met 100 km/u rijdt ben je na 2/100*60 bij het tweede stoplicht en dan staat het dus nog op rood. Wellicht dat je met een hele hoge snelheid ook meerdere stoplichten kan halen maar dat hangt weer af van hoe lang de lichten op groen staan.

En dan vraag je je misschien af hoe zit het dan als je het dan omdraait: stel de weg is afgesteld op een groene golf bij 50 km/uur, wat gebeurt er als je 25 km/uur rijdt? Ook hierbij hangt het af van hoe lang de lichten op groen staan.

Het gaat dus om de verhouding tussen tijd dat het licht op groen staat en op rood staat en de afstand tussen de stoplichten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer trouwens maar eens een voorbeeld te vinden waarbij het wel zo is dat je met verschillende snelheden een groene golf kunt rijden. Neem daarbij wel variabelen mee als: tijd/afstand tussen de stoplichten, de verhouding tussen tijden groen en rood voor elk stoplicht en een aanname over de link tussen de stoplichten. Voorbeeld van zo'n link is dat het tweede stoplicht net op tijd op groen springt voor iemand die toen het net groen werd bij het eerste stoplicht is vertrokken en zich aan de snelheid heeft gehouden.
Ik zit er al een tijdje op de puzzelen, maar kan nog niet echt een voorbeeld/situatie bedenken waarbij jouw vraag wel zou kloppen.
Weet ik niet, ik heb geen groene golf, maar
zwarte Citroën helaas...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gozer :p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt nog wel meer niet. Humor bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ach hou toch op das een inkopper niveau groep 5 lagere school!
Ja, natuurlijk, daar is het toch een groene golf voor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt volgens mij af van de afstand tussen de stoplichten. Bij bepaalde (grote!) afstanden is 't wel mogelijk (rekenkundig komt 't dan toevallig net zo uit dat 100km/h ook kan). Maar in Nederland hebben we nergens zulke grote afstanden tussen de stoplichten waar een groene golf is aangelegd. (Misschien dat ik later nog even een rekenvoorbeeld toevoeg als reactie op deze vraag.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, er is maar éen eigenfrequentie. Wel lagere harmonischen, natuurlijk. Dus halve of éenderde snelheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Het gaat alleen onder speciale omstandig heden. Zie onderste helft.

Het reken voorbeeld is simpel.
Dubbele snelheid houd in dat je in de helft van de tijd bij het andere stoplicht moet zijn.

Echter de afstand tussen twee stoplichten moet dan ook twee maal zo lang zijn.

Volg deze stelling maar.:

De stop lichten staan namelijk zo afgesteld dat je met 50 km per uur bij het volgende stoplicht groen hebt.

De stoplichten moeten minimaal voor de tweede maal op groen kunnen springen wil het nut hebben.

Als je 50 km per uur rijd pak je de tweede. Als je 100 km puur uur rijd pak je de eerste.