Waarom maken ze geen auto's meer met stuurversnellingen (stuurpook)?

Ik vond het prettig rijden en bovendien had je nog meer (been)ruimte ook.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.6K

Het beste antwoord

Het heeft met de constructie te maken. Zoals al eerder werd genoemd hebben veel amerikaanse auto's dit systeem nog, maar dit komt omdat deze auto's vaak een automatische bak hebben. Bij een handgeschakelde bak zouden er via een aantal stangetjes, draai punten, piefjes en palletjes geschakeld moeten worden. indien er maar einig slijtage op treed kan de juiste versnelling maar moeilijk worden gevonden (schakel maar eens met een oude, niet gereviseerde 2CV (lelijk eend)) Bij een automatische bak is de contructie veel simpeler en daarom ook bedrijfs zekerder uit te voeren.
Tegenwoordig is de techniek zo ver dat een zgn. elektrische actuator kan schakelen en je dus met flippers aan het stuur kunt schakelen.

Stuurversnellingen zijn dus:
duurder voor fabriekant (meer onderdelen)
Ingewikkelde constructie (veel kans op slijtage)

Zelfs bij de nieuwere modellen waarbij de schakelpook in het dashboard zijn opgenomen zijn er soms al problemen m.b.t. slijtage in de koppelingen van het systeem ( speling in de draaipunten )waardoor het schakelen minder precies verloopt.

De been ruimte die je krijgt kan inderdaad lekker zijn, maar wat al genoemd werd kan een middenconsole ook wel handig zijn ( wat extra berg ruimte )
Maar als we straks allemaal elektrisch moeten rijden dan hebben we toch geen schakelpook meer nodig, alleen een knop "Vooruit" en "Achteruit". ;-)

Grtz. Edwyn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sommige Amerikaanse automerken leveren nog wel types met de versnellingspook aan het stuur. Heb zelf nooit in een auto gereden, die dit had. Kan dus ook niet bepalen of het fijn schakelt. Het zal in elk geval wel even wennen zijn verwacht ik.

Fiat heeft als Europees merk bij een aantal modellen de versnellingspook aan het dashboard hangen. Dit heeft als voordeel dat er wel een normale versnellingspook aanwezig is, terwijl er tegelijk meer beenruimte is. Een mooi compromis denk ik.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond het ook erg prettig en makkelijk. Als aanpassing voor been-gehandicapte mensen wordt het nog wel gemaakt.
Zoals eerder aangegeven komt het nog wel voor in de VS. Dan eigenlijk ook alleen maar bij een automaat (Chrysler Town & Country heeft deze optie).

Naast de Fiat Panda heeft ook de Seat Leon de pook dichter bij het stuur staan dan bij de meeste auto's.

Persoonlijk vind ik het wel prettig om een middenconsole te hebben, dan kan ik mijn been daar tegen laten leunen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de constructie veel gecompliceerder is. De afstand van het stuur naar de versnellingsbak (die onder de auto zit tussen de motor en de aandrijfas) is veel groter dan wanneer je een versnellingspook op de grond hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen zij nog steeds maken. Nu hebben wij zelfs vrachtwagens met volautomatische versnelling aan hun stuur die je ook als gewoon stuur versnelling kunt gebruiken. ik heb zelf namelijk zo`n wagen die ik elke gebruikt. en inderdaad je hebt nu veel meer been ruimte.