waar komt die brandlucht vandaag als je een berg oprijdt?

Mijn vriendin heeft een auto gehuurd op Tenerife en we zijn een paar keer de bergen in geweest. Als we dan stil hadden gestaan en ze reed weer weg stijl omhoog dan ging het stinken in de auto, een brand lucht. Is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet normaal, alhoewel het toch wel vaak voorkomt. Het betreft hoogstwaarschijnlijk een slippende koppeling. Dat kan voorkomen als de koppeling versleten is, of door een verkeerde bediening van de auto van je vriendin.
In beide gevallen krijg je na verloop van tijd de auto de berg niet meer op. Wel af :)
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was de eerste keer dat mijn vriendin in de bergen reed en je hebt dan van die scherpe bochten waarbij de auto bijna stilstaat. Bij bijna elke bocht moest ze dus opnieuw vertrekken en omdat de motor eerst elke keer stil viel, heeft ze daarna steeds veel gas gegeven bij vertrekken en in die scherpe bochten de berg op.
escape
9 jaar geleden
In dat geval klopt mijn theorie. De meeste kleine huurauto's op Tenerife hebben te weinig vermogen om goed op de steile bergweggetjes daar te rijden. Je hebt dan de neiging om veel gas te geven en met slippende koppeling weg te rijden. Toch is die techniek fataal voor de overbrenging van de auto, de koppeling verbrandt dan. Als je het gaat ruiken in de auto, dan is het foute boel. Het slippen van de koppeling moet tot een minimum worden beperkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal eens met de reactie van Escape, ik heb in Italie en griekenland veel in de bergen gereden en ben blij met de 1.9 liter diesel die ik nu heb, met vermogen zat.
Trouwens nog een tip: het kan nooit kwaad om te checken of de handrem wel helemaal los staat, soms moet je na het los zetten de hendel nog wat extra omlaag drukken om de handrem er helemaal af te krijgen. Was een tip van mijn garagehouder in Zwolle en het werkt inderdaad.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat je verbrande remmen (handrem of gewoon de remklauwen) niet in de auto ruikt, wel om de auto.
De stank daarvan doet me denken aan verbrand rubber, een hele vieze penetrante lucht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb net mijn vriendin gevraagd of ze weet of ze met slippende koppeling reed en ze denkt van wel. Als ze op een bocht af kwam dan trapte ze de koppeling in omdat de motor bijna stil viel, gaf ze veel gas en liet de koppeling weer opkomen.