Hoe controleer je de werkelijke snelheid van je auto?

Ik wil graag weten wat de werkelijke snelheid is van mijn auto, in vergelijking met de km-teller. Ik heb namelijk het idee dat hier een verschil in zit, ook ten opzichte van andere auto's. Wat is de beste manier om dit te testen?

Zijn bijvoorbeeld die borden betrouwbaar die aangeven " u rijdt ...km" met zo'n smiley,

of bijvoorbeeld de borden langs de snelweg voor je een bocht gaat maken waar een beperkte snelheid van toepassing is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.3K

Het beste antwoord

Het laten ijken van je snelheidsmeter kost geld.
Een goede meting die je zelf kan verrichten is via de hectometer paaltjes op de snelweg.

Begin bij een rond getal en stel je dag teller op dat punt ook op nul.
Wil je een goede meting rij dan tenminste 10 km.
Geeft jouw teller meer aan dan de werkelijke snelheid dan zal je na 10 km (volgens de hectometer paaltjes) meer kilometers op je dagteller hebben staan. En geeft je snelheidsmeter minder aan dan werkelijk is het omgekeerde het geval natuurlijk.

De procentuele afwijking in afstand is ook je procentuele afwijking in snelheid.
Dus is de afwijking 10% hoger dan wil dit zeggen dat je bij een snelheid van 50 km per uur in werkelijkheid maar 45 km per uur rijdt. En omgekeerd natuurlijk maar dan zul je vaker onbegrijpelijke boetes hebben gekregen.

Let wel op dat dit geldt voor een constante afwijking. Doet je teller raar en springt de meter alle kanten uit dan is er iets met je teller aan de hand wat om reparatie vraagt.

Je kunt altijd nog via de navigatie de snelheid controleren als je teller stuk is. Wel zo gemakkelijk om onnodige boetes te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Via de navigatie in de auto. Daar schijn je de exacte snelheid te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zit wel een vertraging in waardoor de weergegeven snelheid tijdens het versnellen niet betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht had je dat al door... :p
Her meest zuivere is je snelheidsmeter te (laten) ijken. Het bedrijf op de link doet dat.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met GPS is heel comfortabel. En anders met de hectometerpaaltjes naast de weg en een nauwkeurige stopwatch. Het aantal seconden tussen twee (of meer) hectometerpaaltjes kun je omrekenen naar kilometers per uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van de navigatie systemen kan je het ook wel met de hectometerpaaltjes doen die langs de snelweg staan. Je moet dan wel zo constant mogelijk rijden (bv met cruise control). Voor 120 km per uur rij je dan in 1 minuut 2 kilometer. Dus als je eerst constant 120 km/h rijdt, dan moet je 2 km verder gekomen zijn. Bij mij was dat niet het geval. Omgekeerd kun je proberen om in 1 minuut precies 2 km te gaan rijden en dan op je km-teller hoe hard je dan rijdt (hier heb je echt wel een cruise control nodig!). Dat bleek 130km te zijn. Later klopte dat ongeveer met de navigatie.
Je kan ook 1/2 minuut en 1 km nemen, maar dat is wat kort, en heeft de nauwkeurigheid van aflezen een te grote invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bandeslijtage wordt nooit meeberekend in de snelheid. De snelheid wordt berekend (gemeten) aan de hand van het aantal omwentelingen van de uitgaande as van de versnellingsbak (of het aantal omwentelingen van een aandrijfas).
Dus er sowieso al verschil in snelheidsaanduiding tussen een nieuwe en een versleten band. Uitgaande van een klein wiel (14 inch) met een versleten band (2mm profiel), die heeft een band met een doorsnee van ongeveer 50 cm. dus een omtrek van 1570 mm. Is deze band nieuw, dan heeft hij 9 mm profiel (dus 7 mm meer) en daarmee een omtrek van 1615 mm. Dit is een verschil van 3 %.
En die 3% verschil vind je ook terug in snelheidsaanduiding wanneer je met nieuwe danwel versleten banden rijdt.
Dit is ook de reden waarom veel vrachtwagenchauffeurs hun tachograaf laten ijken, (wat elke twee jaar verplicht is), met versleten banden, om er vervolgens nieuwe op te laten leggen. Dan gaan ze nét iets sneller, vooral met inhalen is dat handig.

Toegevoegd na 16 minuten:
Sorry, het is geen verschil in snelheidsaanduiding, maar in werkelijke snelheid.
jc54
13 jaar geleden
Neem een lang stuk snelweg. Daar staan hectometerpaaltjes met een km. en meterstand erop.
Twee paaltjes en de seconden meten is niet nauwkeurig.
Neem een stuk van een kilometer of 20 en meet exact met een stopwatch hoe lang je erover doet.
Pijnig met de verkregen gegevens vervolgens je rekenmachine en je hebt een heel behoorlijke indicatie van de nauwkeurigheid van je snelheidsmeter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hang een tom tom in je auto, werkt prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede meting kost geld, dan moet je de snelheidsmeter laten testen bij een bedrijf.
Dat kan maar kost geld, je krijgt dan een rapport waarop staat wat de correctie die je moet toepassen op je teller.
Navigatie werkt prima, nooit 100% maar als je die meting doet zorg dat je in een vrije omgeving rijdt (geen hoge gebouwen of beboste gebieden) en dan over een wat langere afstand met een gelijkblijvende snelheid rijden.
Tijd-afstand (via bijv hm paaltjes) werkt ook maar is iets bewerkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals meerderen al hebben gezegd hierboven door de afstand en de tijd te berekenen.
Ga niet af op de snelheid die een gps afgeeft of tomtom bv want die is niet altijd betrouwbaar!

meten=weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg op de autoweg verschillende vrachtwagens . Die rijden meestal 90km/u (als ze vrije baan hebben) want daarop zijn ze begrensd. Die systemen zijn normaal goed geijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop of leen een GPS toestel. Die geeft je de werkelijke snelheid in no time aan :-)