hoe kan ik me bandenspanning precies meten?

Hallo

als ik naar een tankstation ga en me auto band ga meten bijv dat in boekej staat voor moet 2.0 maar als ik meet is 1.6 moet ik bij lucht geven 2.0 intikken ov 0.4 dat die 2.0 wordt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Als in het boekje staat 2.0 bar, dan moet je inderdaad bij het tankstation het apparaat instellen op 2.0 bar. Als je nu het mondstuk op het ventiel drukt (en er zit te weinig spanning op de band) dan hoor je de pomp tikken, tot dat de juiste druk (2.0 bar) is verkregen.
jc54
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Nee dat gaat niet zo rap. De druk zal al laag geweest zijn toen je de auto kreeg. Ik doe bandenspanning 3x per jaar. Net voordat ik op vakantie ga bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wrk132. Dus als ik het goed begrijp moet je bijvullen tot 2,2 bar terwijl in het boekje staat 2,0 bar ??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, in lucht zit ong. 20% zuurstof,bijna 80% stikstof en nog wat gassen.
De zuurstofatomen zijn dusdanig klein dat deze door het rubber van de banden in enkele weken ontsnappen. Door er iets meer in te doen en compenseer je dit verlies. Een nieuwe band moet je dus 20% meer dan de aangegeven waarde vullen, een band bijvullen, ong 5 - 10 % meer.
Wil je er in 1 keer vanf zijn laat je je banden met zuiver stikstof vullen, maar daar moet je dan wel (teveel) voor betalen.
bij de benzinepomp geeft dat ding zelf aan hoeveel lucht je in je band heb zitten zodra je de pomp op je ventiel drukt, dat kan je in het scherm aflezen... je drukt gewoon in op hoeveel je m hebben wil bv 2.1 en dan ga je je band oppompen en als die klaar is gaat die piepen....als je bv 2.1 intoetst en de spanning van je band is al 2.1 dan gaat die gelijk piepen zodra je de pomp op je ventiel zet het is heel makkelijk succes