hoelang mag een auto het land uit?

we hebben een huisje in Portugal en onze auto meegenomen deze keer. 30 jaar oud,dus apk voor twee jaar.Hoelang mag een auto het land uit?mogen we hem ook in Sevilla laten keuren voor apk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (1)

Officieel 180 dagen, maar er zijn Nederlanders die wel 4 jaar of langer rijden {geluk}.

Spaanse APK voor Nederlandse voertuigen

Eigenaren van Nederlandse voertuigen en aanhangers mogen vanaf 1 november 2012 hun voertuigen in Spanje APK laten keuren. Het betreft een proef van het ministerie van Infrastructuur en Milieu waaraan een aantal Spaanse bedrijven mee doet.
De mogelijkheid om een APK-keuring in Spanje te laten uitvoeren, bespaart Nederlandse burgers en bedrijven een retourreis naar Nederland. Het is niet langer nodig jaarlijks terug te rijden voor de APK-keuring of boetes te betalen wegens het niet voldoen aan de APK-plicht.

Spaanse keuringsbedrijven

Nederlandse voertuigen en aanhangers mogen vanaf 1 november 2012 bij een aantal Spaanse keuringsbedrijven gekeurd worden. De betreffende bedrijven zijn te herkennen aan het RDW erkenningsschild, zoals dat ook bij Nederlandse bedrijven hangt.
Goedgekeurde voertuigen krijgen een Nederlands keuringsrapport. De Spaanse keurmeester meldt het gekeurde voertuig af in het Nederlandse voertuigregister.

Looptijd experiment

Het Spaanse experiment heeft een looptijd van maximaal 6 jaar. Na de eerste twee jaar vindt een tussenevaluatie plaats. Als blijkt dat het experiment succesvol is, bekijkt het ministerie van Infrastructuur en Milieu of ook in andere Europese landen Nederlandse voertuigen een APK kunnen ondergaan.

Bron: RDW

De adressen van de 6 keuringsstations vind je in de bijlage. Ik denk dat alleen Sevilla in aanmerking komt voor mensen uit Portugal.