zwaailichten monteren, mag dat?

Ik heb een busje, en ik sta voor mijn werk vaak langs een drukke weg in en uit te laden.
Mag ik dan zwaailampen (oranje/ambergeel) op/in mijn bus hebben?
Het zijn dan 2 strobo´s voor en 2 achter, en eventueel in de zijruiten (ja, ik heb ramen in mijn grijs kenteken, deze heb ik wel geblindeerd).
Mag ik deze dus in mijn bus hebben, en komt hij dan de keuring door?
Ik ga ze niet rijdend gebruiken, of doen alsof ik belangrijk ben, maar ik wil gewoon schade aan mijn en andere voertuigen voorkomen.
geluidssignalen gaan natuurlijk niet gebeuren!
ben ik dus strafbaar als ik ze in mijn auto heb op de openbare weg, of alleen als ik ze zonder goede reden gebruik?
of als ik ze uberhaubt gebruik, goede rede of niet (moet ik er dus een vergunning ofzo voor hebben?)?
b.v.d.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet gewoon je dubbele knipperlichten aan, die oranje parkeerlichten bedoel ik.
Antoni
9 jaar geleden
Dat lijkt mij ook de enige juiste en toegestane oplossing.

Antwoorden (5)

Oranje zwaailichten zijn toegestaan om gevaar aan te duiden. In jou geval zijn ze dus toegestaan en ook zeker verstandig om te gebruiken tijdens het laden en lossen.
Je moet ze wel weer uitzetten als je weer gewoon aan het verkeer deelneemt (zonder speciaal gevaar dus)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@kool85
In jouw link staat juist dat het NIET toegestaan is, namelijk alleen voor hulpdiensten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_27-11-2012 Deze link is beter denk ik.
Zoals ik artikel 6.1.b lees mag je Ze gebruiken omdat je werkzaamheden op de weg uitvoert.
Thecis
9 jaar geleden
definieer hulpdiensten. Een takelbedrijf is ook een hulpdienst, betekent niet dat het alleen rijks-hulpdiensten mogen zijn.
Computoon
9 jaar geleden
Een takelbedrijf dat een voertuig wegsleept mag ze voeren. Een voertuig dat aan de weg werkt (denk aan asfalteringsmachines, maaimachines, veegmachines, hoogwerkers voor de wegwijzerportalen) ook. Maar gewoon laden en lossen vallen niet onder 'werken aan de weg'.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
dit gaat over rijdende voertuigen, de vraagsteller heeft het daar niet over
Nee, dat mag niet. De voertuigen die dat (soms met speciale toestemming) mogen, zijn ook in de wettelijke regels opgesomd.

Denk aan bijv. sleepdiensten, voertuigen die aan de weg werken met inbegrip van gladheidsbestrijding- en sneeuwruimvoertuigen, landbouwvoertuigen die inclusief lading breder dan 2, 60 m zijn, voertuigen die een militaire colonne begeleiden en voertuigen die lange ondeelbare ladingen vervoeren.

Je zou natuurlijk de alarmknipperlichten kunnen gebruiken als de situatie erom vraagt en het gebruik volgens de verkeersregels is toegestaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenstaande betreft het GEBRUIK.

Ik heb nergens gevonden dat je de gele zwaailichten niet mag monteren. Maar waarom zou je ze monteren als je ze niet mag gebruiken?
Computoon
9 jaar geleden
verschil tussen theorie en praktijk is dat het niet mag, maar het alleen maar gewaardeerd wordt als je ze aanzet. Als je er geen misbruik van maakt dan is er niets aan de hand
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij oranje strobo's achter op je bus maakt en die alleen gebruikt als je langs de weg staat zal geen oom agent jou ook maar een strobreed in de weg leggen want het is een stukje veiligheid. rijdend mag je ze alleen maar in heel beperkte mate voeren en onder strikte voorwaarden. Ik rij veel in het exceptioneel transport en zelfs wij mogen maar onder bepaalde voorwaarden zwaailampen voeren, bv niet tot 2m99 breed en niet tot 24 m. lengte. boven die maten moeten we zwaailampen voeren.
9 jaar geleden
Ja, monteren mag, maar gebruiken niet. Net zoals sommige geïmporteerde (nep?) Amerikaanse politieauto's in Nederland. Die mogen ze niet gebruiken en ze mogen ook geen sirene meer hebben die werkt.