Kun je een tussentijdse apk laten uitvoeren?

De auto van mijn vrouw en de auto van mijzelf hebben vrijwel dezelfde APK datum met als gevolg kans op 2x hoge kosten tegelijkertijd.
Ik zou graag een APK laten uitvoeren voor mijn auto halverwege de periode zodat we de (mogelijk) kosten kunnen spreiden.
Ook vraag ik me af of je de APK kunt laten uitvoeren en als blijkt dat er aardig wat kosten zijn en de keuring kunt stoppen en de huidige (nog geldige) APK dan kunt laten staan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Het beste antwoord

Je kunt op elk moment een tussentijdse APK laten uitvoeren. Garages en andere professionele autoverkopers doen dat vaak omdat een auto met nog (bijna) jaar APK beter verkoopt dan een auto met nog maar drie of vier maanden APK. Particulieren doen het soms ook, om dezelfde reden.

Of je een APK kunt laten uitvoeren en de keuring kunt stoppen om de kosten van reparatie uit te stellen, weet ik niet. Wat je wel kunt doen is met de garage afspreken dat zij de auto keuren volgens de richtlijnen van de APK, zonder er een officiële APK-keuring van te maken. Als blijkt dat de herstelkosten nul of laag zijn, kan de garage achteraf alsnog de APK-keuring doen (die kost dan nul arbeidsuren als de auto in de tussentijd niet bij hen weg is geweest; je betaalt dan alleen de meldkosten APK, of hoe dat ook moge heten). Als blijkt dat de herstelkosten heel hoog zijn, kun je besluiten gewoon door te rijden. De garage zal de auto dan niet bij de APK-instantie melden, want ze hebben immers alleen "gewoon een keuring" gedaan, geen APK.

Let er bij het laatste echter op dat een APK-keuring vooral over de veiligheid gaat. Als je auto niet door die "niet-niet-APK" heenkomt, rijd je dus in principe in een onveilige auto. Het is de vraag of je dat jezelf en anderen wilt aandoen.

Toegevoegd na 3 minuten:

Overigens zal een goede garage bij een APK alvast melden als er dingen zijn die nu nog net wel, maar binnenkort waarschijnlijk niet meer in orde zijn.

Sommige dingen moeten ze op die manier melden op het keuringsformulier.

Andere dingen hoeven ze op het keuringsformulier niet te melden, maar een goede garage zal ze wel aan jou melden. Soms in de trant van "we hebben X geconstateerd; u kunt daar nog makkelijk een jaar zonder problemen mee doorrijden, maar als u het nu laat herstellen kost het € 150, en als u een jaar wacht kost het € 800 omdat de schade groter zal worden; wat wilt u dat we doen?". En soms in de trant van "de remschijven zijn versleten, ze moeten waarschijnlijk volgend jaar worden vervangen; reken op € 280 herstelkosten; nu vervangen kan ook, maar dan kost het ook € 280."

Overleg dus altijd op een open manier met je garage.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De A.P.K. kun je ten alle tijden laten uitvoeren, met dien verstande dat:
-als je de keuring binnen twee maande vóór de vervaldatum laat uitvoeren, je oude
vervaldatum met een jaar verlengd wordt (dus maximaal 14 manden).
-als je buiten die tijd laat keuren je precies één jaar verlenging van je A.P.K. krijgt.
-na het verlopen van de A.P.K datum de auto nog één maand op de openbare weg mag
staan (niet rijden, behalve op de dag van keuring)
-na één maand verlopen van de A.P.K. datum de auto niet meer op de openbare weg
mag staan.
jc54
9 jaar geleden
ja, dat kan -een APK kan op elk gewenst moment (autoverkopers doen het bv vaak 'tussnetijds').

Maar je zou natuurlijk ook gewoon kunnen sparen. Door de APK eerder te doen, en het geld eerder uit te geven, ben je natuurlijk netto duurder uit.