mag garage eisen dat ze auto terug nemen in garantie periode?

In april mijn auto ingeruild en bijbetaald voor andere auto, een bmw.
Na 3 dagen al storing gehad. Garage heeft3 maand garantie afgegeven en hebben de ketting al vervangen.
Nu heb ik weer Een storing en nu zeggen ze dat ze de auto terug willen omdat Ik anders dadelijk nog een keer kom. Is dit zomaar te eisen? Ik wil mijn gekochte auto gewoon in goede staat hebben.

9 jaar geleden
in: Auto's
5.3K

Antwoorden (2)

Als een product (hier: een auto) niet deugdelijk is heb je recht op een gratis reparatie of een nieuw product. De garage mag (in plaats van je auto te repareren) ervoor kiezen om een (verder gelijke auto) te geven. Dat zal de garage doen als men veronderstelt dat dit goedkoper is dan (nogmaals) repareren.

Voor een reparatie of een nieuw product hoeft je niet bij te betalen. Zou je wel moeten bijbetalen, dan mag je de koopovereenkomst ontbinden en heb je recht op geld terug. Soms krijg je niet het volledige bedrag terug, namelijk in het geval je het product (hier: de auto) al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Ik ben niet tevreden over de tweedehands auto die ik heb gekocht. Wat nu?

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Een tweedehands auto moet ook goed zijn. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn.

Wat mag ik verwachten?

Wat u mag verwachten van de auto, hangt bijvoorbeeld af van de volgende dingen:
het merk;
de prijs;
het bouwjaar;
de kilometerstand;
hoe de auto onderhouden is;
wat de verkoper gezegd heeft;
of de verkoper extra garantie geeft of niet.

(...)

Is uw auto niet goed?

Is uw auto niet goed? Dan hebt u de volgende rechten en plichten.
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuwe auto. Soms wil de verkoper de auto alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
Hebt u de auto normaal gebruikt en is hij versleten? Of hebt u hem verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuwe auto.
Voor een reparatie of een nieuwe auto hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. En u moet de auto teruggeven. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u de auto al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken. (...)"
Computoon
9 jaar geleden
mikeybaco
9 jaar geleden
Ik kan het volledige bedrag terug krijgen wat ik erbij moest betalen. Maar ik wil deze auto houden, gepareerd, of een zelfde type terug hebben. Niet mijn oude auto terug dus.
Thecis
9 jaar geleden
Bedenk dat je meer hoort terug te krijgen dat datgeen wat je bijbetaald hebt. Je hebt immers ook een auto verkocht, als onderdeel van de koopprijs.
mikeybaco
9 jaar geleden
Kan ik ook eisen dat deze auto volledig word gepareerd tot ie weer in goede staat is?
Kan ik ook eisen dat ik garantie heb op de reparaties daarna? Kan mij voorstellen dat ze het af zullen raffelen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het niet want de verkoper wil jouw het hele bedrag terug geven,maar vergeet niet wat Thecus al schreef,ook het bedrag van je vorige auto moet terug betaald worden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Is de garage een BOVAG garage?
mikeybaco
9 jaar geleden
Ze willen het aankoopbedrag (wat ik bij moest leggen) + de oude auto teruggeven. Dus alles terugdraaien zoals het was. Maar ik mijn oude auto is inmiddels weer een honderd of 4 gezakt in waarde, dus daar zit ik niet op te wachten.
Ik wil het zelfde type auto als ik nu heb óf mijn deze auto houden maar dan gerepareerd. In mijn ogen is het toch de keus van de garage, ze geven er garantie bij zodat ik 3 mnd veilig kan rijden, en als er dan wat kapot gaat willen ze eronder uit komen en de deal terugdraaien...
Het is géén bovag garage.
Computoon
9 jaar geleden
Naar mijn mening kan de garage niet de koop ontbinden. De garage kan kiezen: repareren of een nieuwe auto volgens dezelfde specificaties als het exemplaar waar je nu al die ongemakken van hebt.
Waarschijnlijk verwacht de garage zeer kostbare problemen met deze auto en willen ze voorkomen dat ze straks meer kwijt zijn aan garantieverplichtingen dan ze ontvangen hebben aan de aankoopprijs. Het is voor hen dan aantrekkelijker om de auto terug te nemen op eigen initiatief en de aankoopprijs terug te geven dan het risico fors verlies te lijden. Ze zullen de auto dan via de internationale handel naar het buitenland exporteren, wat hun verlies dan beperkt houdt.

De 3 maanden garantie is bij occasions altijd relatief. Hoewel de wet voorschrijft dat een verkoper een deugdelijk produkt moet leveren dat tegemoet komt aan de verwachtingen naar de betaalde prijs, zijn er grenzen. Zeker bij gebruikte zaken zoals occasions is het moeilijker vast te stellen in hoeverre het produkt voldoet of zal blijven voldoen. Daarom is de garantietermijn ook beperkt.

Je mag van de verkoper niet verlangen dat die eindeloos alle gebreken oplost als hijzelf tijdig (binnen de garantieperiode) aangeeft dat de auto gebleken niet voldoet aan de leveringvoorwaarden en de verkoop achteraf wil ontbinden. Ook dat recht heeft hij, net zoals de koper het recht tot ontbinding heeft als het gekochte niet voldoet.
In dat geval moet je de verkoper tegemoet komen en akkoord gaan met teruglevering tegen terugbetaling van de betaalde aankoopprijs.

Dat is dan niet alleen in het belang van de verkoper maar ook in je eigen belang.
Immers, stel dat na 5 maanden (dus 2 maanden na afloop van de 3 maanden garantie)
zich weer een kostbare storing voordoet? Dan ben je wel zelf volledig aansprakelijk.
Ben je dan blij?
Denk het niet.

Dus, kom tot een vergelijk met de garage... en koop desnoods een andere auto bij hetzelfde bedrijf als je daar vertrouwen in hebt.