Wat is het verschil tussen "geen rijbewijs" en "geen geldig rijbewijs".

Volgens mij niets omdat je dan gewoon niet mag rijden.

Maar misschien is het anders... en kun je zeggen... "ik heb wel een rijbewijs hoor... maar het is alleen niet geldig.... maar ik heb het wel..."

En wat dan? Dan mag je verder rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

geen rijbewijs is als je nooit een examen hebt afgelegd.

Heb je dat wel dan ben je rijbevoegd tot:

Maar er zijn een aantal manieren om al dan niet tijdelijk de rijbevoegdheid te verliezen.

Dat kan doordat je rijbewijs is ingevorderd door alcoholgebruik of gevaarlijk rijgedrag.

Maar ook als er gevonden wordt dat je niet meer in staat bent om te rijden, er kan dan een procedure worden opgestart waarbij je bijvoorbeeld bij het CBR een nieuw examen moet doen.

Ook in sommige medische zaken kan je rijbevoegdheid tijdelijk worden ingetrokken.

Als je niet meewerkt aan een onderzoek vanuit het CBR kan ook besloten worden de bevoegdheid op te schorten, of als je niet voldoet aan eisen die de rechter je oplegt, zoals het verplicht volgen van een cursus bij drankmisbruik in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je geen rijbewijs hebt, krijg je een veel hogere boete dan wanneer je geen geldig rijbewijs hebt. Een niet geldig rijbewijs is namelijk een verlopen rijbewijs. Geen rijbewijs hebben betekend dat je hem nooit hebt gehaald. In beide gevallen mag je niet verder rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen geen rijbewijs en geen geldig rijbewijs is omdat bij de eerste heb je hem ook nooit gehaald en nog nooit bevoegd geweest. Je mag idd niet rijden bij geen geldig rijbewijs mag je ook niet rijden op de weg maar heb je hem wel gehad. Hij kan niet geldig zijn omdat hij verlopen is en dan kan je hem bij het gemeentehuis weer geldig maken. Dus dan hoef je hem alleen te verlengen en bij geen rijbewijs moet je eerst rijles nemen. er is dus wel een verschil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling.
Geen geldig rijbewijs komt regelmatig voor bij mensen die met een B rijbewijs een voor de trekauto te zware aanhanger trekken. Is een redelijk ingewikkelde regeling nl.
(Wel al eerder beantwoord op GV hoe die regeling is)
Oftewel , je rijbewijs is niet geldig voor betreffende categorie voertuigen.

Geen rijbewijs spreekt voor zich.....