winterbanden. Ik zet straks de zomerbanden er weer op. Maakt het uit welke band op welke plaats komt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Ja ! Dat kan . Gebruik je voor de winter banden aparte velgen ? Nee let dan op de juiste draai richting bij soorten ( moderne ) banden . Daarbij ieder wiel is uitgebalanceerd ( met van die gekke loodjes ) en dat is alleen weer oke als de band en velg op de zelfde plek terecht komen . Heel kort door de bocht kan het ook juist goed zijn de achter banden voor en anders om te plaatsen waarom zodat de banden voor en achter gelijk matig afslijten . Maar dan wel je banden en velgen op nieuw laten uitbalanceren en evt uitlijnen . Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou erg prettig zijn als mensen die een minnetje geven, dat minnetje motiveren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn garage zet alle banden altijd weer op hun oorspronkelijke plaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zomerbanden en winterbanden hebben alle een merkteken:
RV, LV, RA en LA. Geen gedoe!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die minnetjes heb je denk ik omdat vrijwel niemand meer banden van velgen gaat halen maar gewoon winterbanden op wintervelgen in de schuur heeft liggen. Met een set winterbanden op velgen en een set zomerbanden op velgen is balanceren niet nodig zolang je de banden op de velg laat zitten. Balanceren vh wiel (met band) wordt door de garage dynamisch gedaan op een speciale machine. Hiermee wordt per definitie niet rekening gehouden met de plaats waar de wielen op de auto gemonteerd worden, omdat dat op die machine natuurlijk niet mee kan spelen. Wil je dat wel dan moet je het wiel laten draaien als ie op de as vd auto is gemonteerd. Het maakt voor de balans vh wiel daarom ook niet uit of je rechtsvoor nu rechtsachter gaat zetten, of andersom. Let wel op op de draairichting van de banden. Dat staat er op met een pijl, als er geen pijl staat maakt het niet uit. Als er wel een pijl staat kun je niet meer kruiselings wisselen. Zelf wissel ik elk jaar achter en voor om.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie immertjes . Ik zelf wissel de banden en niet de velgen omdat minder € kost en ik een set mooie velgen al duur genoeg vind . Ja het maakt uit waar de velgen geplaatst worden ook al zijn daar meerdere verstandige oplossingen oplossingen voor . Ik zelf ( en vele anderen merken hun zomer , winter banden met krijt . Ja het is een norm belangrijk de rol richting aan te houden die op de band gemerkt staan . Nogmaals de banden jaarlijks van voor naar achter is echt het beste voor een gelijk matige slijtage en ja uitlijnen en balanceren voorkomt onnodige slijtage ( ook aan de stuur inrichting zeker bij snelle auto's ) en geeft extra comfort . Bij banden zaken zijn ze niet zo voor het wisselen van voor en achter om commerciële redenen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarbij veel pk monsters hebben vaak , voor een totaal andere banden maat dan achter . In die groep wordt de band op de velg gezet . Je wilt toch met je originele velgen rijden met je Austin :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kapperkort
Voor de banden is het overigens beslist niet goed om ze herhaaldelijk van de velg te halen en ze er weer op te zetten.
Een band met een aangegeven draairichting moet ook in die draairichting gemonteerd worden. Heb je banden zonder draairichting die eenmaal gebruikt zijn dan mag je de draairichting ook niet meer veranderen. De koordlagen van de band zetten zich in de richting van het gebruik. Om die reden worden banden gemerkt op welke plaats ze gezeten hebben (draairichting). Als een band eenmaal onder een auto gezeten heeft mag je dus alleen nog voor-achter wisselen. ^lr