Mag ik afrijden met equasym (Methylfenidaat)?

Ik ga over een paar weken al afrijden, alles is al aangevraagd.

Nou weet ik niet of het slim is om nu nog aan te geven dat ik medicijnen slik. Maar als ik het niet aangeef, kan het mij problemen opleveren met verzekering.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik rij af voor een normaal autorijbewijs.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Het beste antwoord

Of u mag autorijden, is niet alleen afhankelijk van het medicijn maar ook van uw aandoening. Bij gebruik voor narcolepsie mag u absoluut niet autorijden. Deze aandoening vermindert uw rijvaardigheid erg. Overleg eerst met uw huisarts.

Voor het rijbewijs moet u niet alleen slagen voor het rijexamen, maar ook voldoen aan de eisen voor geestelijke en lichamelijke gezondheid. U moet eerst een eigen verklaring invullen.
Als u één of meer vragen op de Eigen verklaring met ‘ja’ beantwoordt, is onderzoek door een arts nodig. Deze arts moet dan een aantekening op de Eigen verklaring zetten.
Als het CBR de complete Eigen verklaring heeft ontvangen (dat wil zeggen het deel met uw antwoorden en de informatie van de arts), dan zal de medisch adviseur van het CBR - op grond van de wettelijke Regeling eisen geschiktheid 2000 - beoordelen of u geschikt bent voor het besturen van motorrijtuigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij adequate behandeling mag je prima rijden met narcolepsie. Of er adequaat behandeld wordt, moet beoordeeld worden door een specialist in slaapstoornissen. Het CBR hanteert hiervoor specifieke criteria, je moet aantonen dat je voldoende wakker kunt blijven (mag mét medicatie) door middel van een maintenance of wakefulness test en moet een score hebben op de Epworth sleeping scale van - even uit m'n hoofd - minder dan elf (of elf of minder, daar wil ik vanaf zijn ;-)). Bij twijfel zal een rijtest worden gedaan en eventueel verder medisch specialistisch onderzoek. Bij geschiktheid krijg je wel voor kortere duur je rijbewijs (eerst één jaar, daarna drie en als het goed blijft gaan vervolgens steeds voor vijf jaar). Nu heb ik narcolepsie zónder kataplexie, dus die beperking heb ik niet. Kataplexie is vaak moeilijker te behandelen, dus als iemand dat heeft zou het eerder tot problemen bij het rijden kunnen leiden. Maar Equasm wordt eigenlijk zelden gebruikt bij narcolepsie, alleen de 'gewone', kortwerkende methylfenidaat is (in Nederland althans) geregistreerd voor de behandeling van narcolepsie. Is een langwerkend middel nodig, dan zal in verreweg de meeste gevallen modafinil gebruikt worden. Ik acht de kans groot dat het om een andere indicatie gaat bij de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg duidelijk: wel of niet mogen autorijden is niet alleen afhankelijk van het medicijn maar ook van de aandoening waarvoor het gegeven is. Bij bepaalde aandoeningen mag u niet autorijden. Overleg met uw arts of u met uw medicijn en uw aandoening mag autorijden.

Bij gebruik van het medicijn voor narcolepsie mag men in ieder geval niet autorijden (dat kan Stijn zelf in de bijsluiter lezen). Stijn dient de eigen verklaring naar waarheid in te vullen. Als er één of meerdere vragen met ja zijn beantwoord, beoordeelt de medisch adviseur of en eventueel onder welke voorwaarden een rijbewijs wordt afgegeven. Die voorwaarden kunnen per persoon verschillen.
Het wel of niet last krijgen met de verzekering bij het niet naar waarheid invullen van de verklaring is niet eens het belangrijkste. Belangrijker is of men een ander of zichzelf in gevaar kan brengen.
Ik onthoud mij van medische uitleg en uitspraken, dat is aan de arts van het CBR.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je advies is ook juist, maar je uitspraak dat je met narcolepsie niet zou mogen rijden (wat je nu ook nog een keer herhaalt) klopt niet. Wat in de bijsluiter staat is niet leidend voor de vraag of iemand mag autorijden. Die bijsluiters zijn vaak vertaald van de oorspronkelijke bijsluiter van de fabrikant, of soms samengesteld door de apotheker zelf. Ze zijn niet aangepast aan de wetgeving in het land waarin het middel wordt geïmporteerd. Wil je dus weten hoe het met dit soort juridische zaken zit, dan moet je kijken naar de wetgeving van het land waar je woont. In dit geval is dat de regeling eisen rijgeschiktheid 2000 en wat daarin staat over narcolepsie heb ik in mijn eerdere reactie al kort samengevat. Waarschijnlijk helemaal niet relevant voor VS, maar ik reageerde slechts op de onjuiste stelling dat je met (medicatie voor) narcolepsie per definitie geen auto zou mogen rijden. Ik heb zelf narcolepsie en vrij recent m'n rijbewijs gehaald, dus ken de regelgeving op dat punt zo'n beetje uit m'n hoofd ;-)

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik weet zijn er geen eisen voor het afrijden en lessen aan de geschiktheid van de bestuurder. Zodra je het examen hebt gehaald en je zelf gaat rijden, moet je echter medisch gezien geschikt zijn om te rijden.

Eén van de vragen op de Eigen Verklaring is deze:
9. Gebruikt u medicijnen die volgens de bijsluiter de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden, zoals slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen, antidepressieve middelen, antipsychotische middelen of opwekmiddelen?

Daar zul jij met "ja" op moeten antwoorden. Afhankelijk van de reden dat je het middel slikt en wie het heeft voorgeschreven (huisarts of specialist) zijn er mogelijk meer vragen waar je "ja" op invult. Denk bijvoorbeeld aan "3. Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een
hersenziekte –zoals een beroerte– of een ziekte van het zenuwstelsel?"

Zodra je één van de vragen met "ja" beantwoordt, moet je behandelend arts het daarvoor bestemde gedeelte van je Eigen Verklaring invullen. Het CBR heeft zelf artsen die zullen beoordelen wat je behandelend arts aangeeft en als zij vinden dat specialistische beoordeling nodig is, krijg je hiervan bericht. Vaak mag dit niet je eigen specialist zijn, omdat het een door het CBR aangewezen arts moet zijn die precies weet aan welke eisen iemand van het CBR moet voldoen.

Als je nu dus nog geen EV hebt ingevuld, kun je dat gewoon alsnog doen. Het kan dan zijn dat je daardoor je rijbewijs wat later hebt, omdat het even kan duren voordat alles rond is.

Als je dat niet aangeeft, houd je bewust informatie achter. In Nederland is geen meldplicht voor tussentijdse wijzigingen in je gezondheidstoestand, maar liegen op je EV is gewoon fraude en dus strafbaar. Daarbij kan het inderdaad problemen opleveren met de verzekering. Als jij betrokken raakt bij een ongeval en het zou bekend worden dat je medicatie gebruikt die van invloed is op de rijvaardigheid, kan de tegenpartij proberen aan te tonen dat jij helemaal niet had mogen rijden. Hoewel dat scenario misschien vergezocht is (immers: hoe zou een ander dit kunnen weten?) zit je wel met en groot probleem als je niet alleen kunt aantonen dat je wel mocht rijden en ook nog eens zou blijken dat je gelogen hebt op je EV. Ik zou het risico er niet voor nemen. Veel categorische periodieke herkeuringen zijn inmiddels afgeschaft, dus waarschijnlijk hoef je hooguit één keer beoordeeld te worden om alles gewoon netjes geregeld te hebben. Kleine moeite, lijkt mij.