Als de remmen van een auto niet werken, kan je dan toch stoppen door 'm in z'n achteruit te zetten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
11.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gelukkig alleen een theoretische vraag, geen praktisch probleem. Ik ken iemand die beweert dat 'ie al scheurend over een snelweg per abuis in de achteruit schakelde en vrijwel meteen stil stond. Dat was met een Fiat Panda. Maar er mag denk ik wel een korreltje zout bij zijn verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ja. En z'n auto mankeerde zeker niets? Sterk verhaal, lijkt mij.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat verhaal klopt natuurlijk van geen kanten - zie alle antwoorden hieronder. Verder - heb jij geen rijbewijs? Ik bedoel, bij rijles leer je toch hoe je moet remmen als je rem kapot is, en ook hoe je moet remmen als zowel je gewone rem als je handrem kapot zijn? Of heb jij wel rijles gehad, maar dit nooit geleerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Cryofiel: ik heb dit nooit geleerd hoor.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dus - Als jij er op de snelweg achter zou komen dat je remmen kapot zijn, en je ziet aan de matrixborden dat er verderop een file staat, maar je hebt nog wel een kilometertje of zo de tijd om te remmen - dan zou jij niet weten hoe je dat zou moeten doen? Als jij in de bergen rijdt, een lange, rechte bergweg af, zo steil dat de auto vanzelf steeds sneller gaat - dan zou jij continu bijremmen om de snelheid binnen de perken te houden, omdat je niet weet dat er ook andere manieren zijn om dat te doen? Dan mag jij NOOIT mijn auto lenen!
Cryofiel
14 jaar geleden
Trouwens, als jij op die bergweg continu remt, maak je je remmen vanzelf kapot. Dan gaat mijn tweede voorbeeld vanzelf over in mijn eerste voorbeeld, maar dan nog een graadje erger: dan zit je zonder remmen op een naar beneden gaande bergweg...

Het beste antwoord

Nee, in de eerste plaats omdat dit bij de meeste (moderne) auto's niet kan, ten tweede omdat de gevolgen niet goed te overzien zijn. De kans is groot dat de hele versnellingsbak meteen naar de haaien is, en dan ben je je laatste middel om de auto onder controle te houden kwijt.

En als het wel werkt, zullen waarschijnlijk direct de wielen blokkeren. Als dat gebeurt met een flinke snelheid, raak je in een oncontroleerbare slip.

Als je voetrem én handrem het allebei niet doen en je hebt ruimte (stel bijvoorbeeld dat je op de snelweg zit, niet vlak voor een oprit), dan is de veiligste manier om de vluchtstrook op te sturen en daar te remmen op de motor door stap voor stap terug te schakelen. Als er geen vluchtstrook is, desnoods op de rechterbaan, om met aangepaste snelheid door te rijden tot de eerstvolgende vluchtweg. Uiteraard in beide gevallen met je waarschuwingslichten aan.

Overigens is er in bergachtige landen op de snelweg vaak nog een extra oplossing: de 'run-away truck lane'. Zoals de naam al zegt, voornamelijk bedoeld voor vrachtwagens waarvan de bestuurder (bijvoorbeeld door oververhitte remmen) de controle kwijt is, maar ze zijn net zo bruikbaar voor een personenwagen.

Dit zijn speciale 'afritten' die puur bedoeld zijn om een voertuig af te remmen. De ondergrond is extra ruw (vaak een dikke laag losse ruwe stenen), waardoor het voertuig snelheid verliest, en mocht je aan het eind van de strook (die een flink stuk doorloopt) nog niet helemaal stilstaan, rij je tegen een stootbalk op die voorkomt dat je alsnog de afgrond in rijdt.

In sommige gevallen (vooral buiten de stad, maar bijvoorbeeld ook in de stad ald er een brede begroeide middenberm is) kun je ook de berm in sturen en de ruwere ondergrond gebruiken als hulpmiddel om af te remmen.

Rij je in de stad met 70 op een rood licht af en kun je nergens heen en is het onmogelijk om zo snel te remmen op de motor? Hou de toeter ingedrukt (zet je waarschuwingslichten aan áls je daar nog tijd voor hebt), laat tegelijkertijd het gas los, en hoop op het wonder dat er niet net een afgeragde zwarte VW Golf met de radio op volume 100 aankomt waarvan de bestuurder denkt dat je een spelletje chicken speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dikke plus!
Snuffel
3 jaar geleden
Wat doe je in een automaat? Ik heb D (drive), N (stationair), L en 2 (bergen en ijzel) op de versnellingspook.

Andere antwoorden (10)

Waarschijnlijk zit er op de versnellingsbak een blokkering, die er voor zorgt, dat je hem helemaal niet in zijn achteruit kan zetten, op het moment dat je vooruit rijdt. Dit zal dus geen oplossing bieden.

Toegevoegd na 36 seconden:
De meeste versnellingsbakken hebben deze blokkering namelijk.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Dat gaat niet lukken, je kunt beter de motor uitzetten en zachtjes aan de handrem trekken in zo'n geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de remmen van je auto niet werken heb je de handrem nog. In zijn achteruit kost je een motorblok. En ik twijfel of het wel kan op snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn auto kun je dat doen, en gaat dat wel werken, denk ik. Maar dat is een uitzondering....
(eigenaar van een auto met een Multitronic-bak)
AWM
14 jaar geleden
nee, maar wel door terug te schakelen en op de motor af te remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het altijd proberen, maar waarschijnlijk breken dan de tandjes in je versnellingsbak, deze zijn niet bestand tegen zoveel kracht. Ik zou eerder proberen de versnelling in de 1e te zetten en de handrem aan te trekken. Nooit uitzetten, want dan heb je ook nog eens kans dat je stuurslot erop gaat en dan kan je helemaal geen kant meer op. En je rembekrachtiger stopt, maar als je remmen het toch al niet deden had je daar toch al niks aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet dat de auto af kan remmen, helaas uit ervaring, (ik werd namelijk door iemand die ineens helemaal doorsloeg "ontvoerd".Terwijl hij schreeuwde: ik maak je dood, ik steek je dood.). Hij had een automaat, ik heb keihard, steeds weer de auto in z'n achteruit gegooid en zo remde de wagen af en ben ik eruit gesprongen. Dat het niet goed was voor z'n auto, ja probleem voor hem, het leek me ook niet goed voor mij om te blijven zitten.

Als je remmen het niet meer doen, dan denk je toch alleen maar aan overleven, denk ik, dan maakt het niet uit of je versnellingsbak er aan gaat. In geval van leven of dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem als je versnellingsbak eraan gaat, is dat je dan de laatste kans om de auto onder controle te krijgen om zeep hebt geholpen! Overigens, in jouw specifieke leven-of-doodsituatie heb ik bewondering voor je snelle denken/handelen. Als je bij zo iemand in de auto blijft zitten, wéét je dat het slecht afloopt. Als je alles doet om de auto te saboteren/af te remmen tot je eruit kunt springen, geef je jezelf een kans. Zo achter mijn bureau gemakkelijk te beredeneren, maar ik vraag me af of ik zelf in zo'n situatie genoeg bij zinnen zou blijven om zoiets te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjee...wat een verhaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp die minnen niet helemaal +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je koelbloedigheid, fijn dat het goed is afgelopen
terugschakelen is de beste optie.
Zoek eventueel een lokatie die helpt te vertragen als je snelheid laag genoeg is, denk aan grasstroken ed.
Handrem is af te raden, vaak worden de remkrachten niet helemaal gelijk overgebracht door de handrem waardoor er een hoger risico is op slippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de beste manier is om hem in de hoogste versnelling te zetten... (als je echt niks anders hebt om te remmen)

Toegevoegd na 7 minuten:
dat had n keer gehoord op discovery channel

Toegevoegd na 7 minuten:
Ben de `IK` vergeten dus ff opnieuw...

Dat had IK een keer gehoord op Discovery Channel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gebeurt dan helemaal niks! Je auto rijdt gewoon door en je remt dus niet af, zoals de Mythbusters ook al aantoonden.