Mag ik met mijn ipod aan en oordropjes in autorijden?

Mijn autoradio is dus tijdelijk buiten gebruik omdat die mijn accu steeds leegtrekt, de laatste weken heb ik constant voor mezelf gezongen maar ik kan helemaal niet zingen!

Dus:

Mag ik met mijn ipod aan en oordropjes in autorijden?

Toegevoegd na 15 uur:
OORDOPJE!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
9.9K

Het beste antwoord

Ja, dat mag.

Hou er wel rekening mee dat het belangrijk is dat je je omgeving nog wel kunt horen. Als er bijvoorbeeld brandweer, politie of ambulance langsmoet met zwaailicht en sirene is het wel fijn als je dat kunt horen. Maar ook de algemene verkeersgeluiden zijn fijn om te kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 5: je mag 't verkeer niet onnodig in gevaar brengen.
Met oordopjes in gaan rijden, lijkt mij hier onder vallen. Of je er beboet voor gaat worden, is een tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord woutb +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen voor het gebruik van oordopjes zal nooit iemand veroordeeld worden door een rechter in het kader van artikel 5. Je veroorzaakt namelijk geen gevaar of hinder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste klopt niet - als je je gehoor uitsluit, veroorzaak je extra gevaar. Of er controles op zijn en of je er voor beboet gaat worden (die kans is extreem klein), is een tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in hoeverre zijn geluiden van buitenaf (afgezien van de nooddiensten) belangrijk om te horen? Ik kan alles prima zien en als er iemand op zijn toeter drukt dan hoor ik dat boven mijn muziek uit, bovendien vallen de nooddiensten ook op met hun opvallende uiterlijk. Ik denk dus niet dat je een gevaar vormt voor de medemens door naar muziek te luisteren in de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval zouden dove mensen ook niet mogen autorijden. En die mogen autorijden toch? In dat geval zou gehoor geen noodzakelijk iets zijn in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MMM,Je hebt helemaal gelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch niet, Dolfje. Het niet kunnen horen VEROORZAAKT geen gevaar of hinder. Een rechter zal dus ook nooit meegaan in het veroordelen van een persoon voor artikel 5 door het inhebben van oordopjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Antwoord!

Andere antwoorden (5)

Tja, je mag ook je radio veel te hard aanhebben, dus lijkt me dit ook te mogen. Ook het oortje van je telefoon heb je tijdens het autorijden in.
Of het verstandig is is een ander verhaal. Ik heb geleerd dat je ten aller tijden de geluiden van buiten moet kunnen horen (toeters, bellen, sirenes, etc.) en ik heb de radio dan ook nooit (lees, niet zo vaak) erg hard staan.
Je zou trouwens ook 1 oortje in kunnen doen, dan kun je met je andere ook de omgeving toch nog waarnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Tja, je mag ook je radio veel te hard aanhebben."
Dat is nog maar de vraag. Artikel 5: je mag niet 't verkeer onnodig in gevaar rengen. @conqie:
Is er een aparte afdeling 'verkeerspolitie' in Nederland?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk is die er mmm! Bedankt voor je antwoord Dounja +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat een soort hobby van je conqie? Het bellen van de verkeerspolitie om ze op niet gedefinieerde zaken te wijzen? Bedankt voor je reactie trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap dat als je hier mee te maken hebt, het best kan irriteren! Zelf heb ik mijn auto 1x in een invalide parkeerplaats gezet, daar kwam ik gelukkig goed mee weg, ik dacht als ik nou met mijn been over de grond sleep dan verdenkt niemand mij van illegale praktijken, maar schijnbaar moet je ook een of andere sticker hebben, dus dat was nutteloos!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MMM,Je bent echt heel goed :):):):):-)
Ik neem aan dat dit mag omdat je vaak genoeg mensen met een harde autoradio voorbij ziet denderen.

Nu lijkt het mij wel verstandig om het bij 1 oordopje te houden zodat je nog goed de geluiden van je omgeving kan opvangen wat natuurlijk erg belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als er een aantekening op je rijbewijs staat dat je doof bent danwel dat je niet van je gehoor gebruik kunt maken in 't verkeer. Bij 't beoordelen van 't verkrijgen van je rijbewijs, moet je nl. relevante medische belemmeringen doorgeven en zonodig worden er aanvullende tests gedaan of je wel veilig genoeg aan 't verkeer kan deelnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het artikel wat je laat zien heb je natuurlijk wel een punt, bedankt voor je antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit artikel gaat echt alleen om de lichamelijke geschiktheid. Het gebruik van oordopjes an sich kan niet leiden tot het afnemen van een rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@woutb:
Als jij bewust een handeling verricht waardoor je rijcapaciteiten (m.b.t. de veiligheid) afnemen, dan is 't nog maar erg de vraag of dat mag.
Het probleem is dat 't moeilijk of niet van buitenaf is vast te stellen of je oordopjes in hebt en of er luid muziek op speelt. Maar dat wil nog niet zeggen dat 't mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel. Het gaat namelijk om de rijgeschiktheid, niet over hoe je die rijgeschiktheid gebruikt. Rijbewijstechnisch is er niets mis, en ook artikel 5 is niet van toepassing. Het gaat namelijk om het veroorzaken of kunnen veroorzaken van gevaar of hinder: het niet kunnen horen wat er in je omgeving gebeurt valt hier niet onder. Als je je verder gedraagt zoals een verkeersdeelnemer dat hoort te doen, is er niets mis. Doven mogen ook rijden zonder aantekening op het rijbewijs. Geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent geweldig!
ja tuurlijk ik doe het ook altijd :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mag, maar het is geen echt veilige optie zeker als je in-ear dopjes gebruikt.