Waarom zit er nog zoiets stoms als een V-Snaar in een auto.

Kan kapot, is er niet iets beters?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Overigens heet de V-snaar tegenwoordig multisnaar.

Hij zorgt ervoor dat een aantal onderdelen kunnen worden aangedreven rechtstreeks vanaf de aandrijf-as: stuurbekrachtigingspomp, dynamo, bijvoorbeeld.
Gaat een stuk lastiger met vaste verbindingen: je zou een héél brede motor krijgen.

Tip: haal zo'n ding bij je dealer (eurootje of 20) en leg hem achterin. Bij pech kan de wegenwacht er ter plekke nix mee, maar kan wel een vreemde garage meteen aan de slag, zonder het onderdeel eerst hoeven te bestellen.

Ik heb er drie verspeeld op 170.000 kilometer, waarvan 2 op vakantie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gouden tip.

Andere antwoorden (9)

Ja: electromotor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schijnbaar niet, anders was dat al lang vervangen door iets anders, maar ik ben niet technisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist omdat 'ie goedkoop is en makkelijk te vervangen moet je 'm zien als een soort beveiliging tegen overbelasting. Als ze deze zouden vervangen door een vaste overbrenging en er zou iets misgaan met de dynamo dan is de schade aan de auto vele malen groter dat een nieuwe snaar.
Als de weerstand van de dynamo (of waterpomp) toeneemt zal dat ook effect hebben op de prestaties van de motor, een V-snaar heeft de kans om dan wat te slippen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een v snaar is niet stom. hij zorgt ervoor dat alles zo draait dat je motor genoeg olie/ koelvloeistof krijg, met een bepaalde druk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles kan kapot, jij drinkt thuis vast uit plastic bekertjes ipv glazen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Technisch gezien kan er tegenwoordig al zo veel meer dan de meeste mensen voor mogelijk houden. Het enige probleem is de prijs. En zolang deze hogere prijs niet opweegt tegen de meerwaarde zal het niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gemiddeld kost zo'n ding 15 euro.
Het is een kwartiertje werk om een v-snaartje te vervangen (verwisselen en spannen). Uiteindelijk kost het dus vrij weinig.
Het is daarom niet de moeite waard om een betere te ontwikkelen, testen en aan de man te brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De V-snaar zorgt voor bijvoorbeeld de aandrijving van de dynamo. Het is mogelijk om hiervoor een andere verbinding te maken. Het probleem ligt hem echter bij de fabrikant. Voor elke cent die het per auto meer kost bij het productie proces loopt het in de miljoenen voor de totale productie. En aangezien een dynamo niet kapot kan gaan als de V-snaar doorslipt of springt, heeft de fabrikant voor de goedkoopste oplossing gekozen.

Mogelijke oplossingen voor de V-snaar zijn bijvoorbeeld een riem zoals de distributieriem, of een ketting. Dit zal dan echter al af fabriek gedaan moeten worden.

Succes met het overhalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het grootste probleem van een meer vaste verbinding is dat door temperatuurverschillen de afstand tussen de verschillende aangedreven apparaten wisseld, door een v-naar te gebruiken die wat flexibeler is los je heel wat problemen op, tevens komt het ten goede aan de universiteit van onderdelen