hoe groot is de kans dat een autoruit barst als je er lauw water overheen laat lopen?

doe dit vaak bij bevroren autoruiten.gaat veel sneller dan krabben.lauw water geeft al snel prima resultaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water heeft ook nog andere nadelen, zeker als je korte ritjes maakt en je auto meteen weer neerzet in de vrieskou. Ik zou het echt niet meer doen.
Bordensteker
10 jaar geleden
Ik heb in het verleden wel met lauw water in een zeer stevige plastic zak gewerkt (zak van vloeibaar wasmiddel zoals dat destijds in een kartonnen ompak werd verkocht). Maar vind dat inmiddels verkeerde zuinigheid. Ik vind het sprayen met ruitontdooier nu een veel betere werkwijze. Kun je ook wat op zijruiten, zijspiegels, en achterruit doen. Je kunt er vrij goed doorheen kijken; ruitenwissers pas wat later aanzetten als de motor al iets warmte kan leveren om de ruit daarna vrij van herbevriezing te houden!
Doe wel de rechtstreekse luchttoevoerklep dicht want er komt al gauw wat in de luchttoevoer onder de voorruit, en die chemische lucht is niet prettig binnen.

Het beste antwoord

De kans is moeilijk te zeggen. Er is naar mijn weten geen berekening voor.

Volgens Toine Arts (natuurkundige van de Universiteit Utrecht) zegt dat problemen pas opduiken als de autoruit niet in zijn geheel verwarmd wordt. Er zijn dat lokaal te grote verschillen. De verwarmde plekken zetten uit terwijl de koude dat niet kunnen.

Lauw water is natuurlijk minder heet. Echter zet de raam er nog steeds van uit. Er zijn mensen die dit al jaren doen en niets meemaken, maar er is altijd een kans en dan kan je duur uit zijn.

Het beste is (volgens carrglass) krabben of iets tegen een droge autoraam aanleggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er al een formule is dan moet je weten hoe heet het water is en hoeveel je raam er bij uitzet.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

95% kans als de autoruit bevroren is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crazymofoxx:
Door een getal te noemen suggereer je exactheid (meer dan 94% kans, minder dan 96%. Dat is onzin en leverde je het minnetje (niet van mij).
Wat je bedoelt is: die kans is behoorlijk groot. En dat klopt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het 95% is zou de vraagsteller deze vraag niet gesteld hebben en al vrijwel zeker een keer problemen hebben gekregen.