Wordt er na een apk keuring met je auto nog een proefrit gemaakt?

Is dat gebruikelijk?

Toegevoegd na 4 minuten:
Om de auto APK goedgekeurd te krijgen had de garage nog wat onderdelen nodig.
Ik heb sterk de indruk dat de garage deze onderdelen met mijn auto gehaald heeft, gezien de aanwijzing van de benzinemeter...

Maar wellicht is er een testrit uitgevoerd als onderdeel van de apk keuring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Uit mijn ervaring is dit zeker niet gebruikelijk. Een APK is voor zoveel garages dusdanig routinematig werk dat zij niet hoeven te testen of het wel goed is wat ze hebben gedaan. Daarbij is het ook absoluut niet nodig om te kijken of het remlichtje bijvoorbeeld wel werkt op de weg. (als die het in de garage doet mag je ervan uitgaan dat deze altijd werkt). Kans is dus groot dat ze onderdelen zijn wezen halen

Nee, een testrit bij een A.P.K. is niet gebruikelijk, tenzij je een oudere diesel hebt. Bij oudere diesels moet namelijk een roetmeting uitgevoerd worden, en daarvoor moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn. Het is mijn werk, dus.......

Ik werk zelf ook in een garage als monteur, en bij een APK keuring rijden wij altijd eerst een rondje met de auto om te luisteren of er dingen hoorbaar zijn (wiellagers, homokineet) en of er geen storinglampjes in het dashboard gaan branden en dergelijke. De mogelijkheid is dus dat de garage vantevoren een rondje heeft gereden met je auto.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100