Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt er na een apk keuring met je auto nog een proefrit gemaakt?

Is dat gebruikelijk?

Toegevoegd na 4 minuten:
Om de auto APK goedgekeurd te krijgen had de garage nog wat onderdelen nodig.
Ik heb sterk de indruk dat de garage deze onderdelen met mijn auto gehaald heeft, gezien de aanwijzing van de benzinemeter...

Maar wellicht is er een testrit uitgevoerd als onderdeel van de apk keuring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Uit mijn ervaring is dit zeker niet gebruikelijk. Een APK is voor zoveel garages dusdanig routinematig werk dat zij niet hoeven te testen of het wel goed is wat ze hebben gedaan. Daarbij is het ook absoluut niet nodig om te kijken of het remlichtje bijvoorbeeld wel werkt op de weg. (als die het in de garage doet mag je ervan uitgaan dat deze altijd werkt). Kans is dus groot dat ze onderdelen zijn wezen halen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een testrit bij een A.P.K. is niet gebruikelijk, tenzij je een oudere diesel hebt. Bij oudere diesels moet namelijk een roetmeting uitgevoerd worden, en daarvoor moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn.
Het is mijn werk, dus.......
(Lees meer...)
jc54
10 jaar geleden
Ikzelf heb TIJDENS de APK een keer meegemaakt dat de keurmeester een ritje met de auto ging maken. Het was een oude Mitsubishi Colt met trommelremmen en hij wist me te vertellen dat er te weinig remkracht in zat. Waarschijnlijk door vuil wat in de trommelrem zat. Door een stukje te gaan rijden wilde hij kijken of hij de remmen schoner kreeg/soepeler. De auto stond vaker stil dan dat ie reed. Na de APK word de auto meestal op een parkeerplaats gereden, maar het lijkt me vreemd als hij een ommetje door de wijk gaat maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk zelf ook in een garage als monteur, en bij een APK keuring rijden wij altijd eerst een rondje met de auto om te luisteren of er dingen hoorbaar zijn (wiellagers, homokineet) en of er geen storinglampjes in het dashboard gaan branden en dergelijke. De mogelijkheid is dus dat de garage vantevoren een rondje heeft gereden met je auto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding