moet ik mijn eigen risico zelf betalen?

Een tijdje geleden is bij mijn auto de linker spiegel eraf gereden. Ik had me auto op een parkeerplek naast naast een weg staan, dus heb er geen schuld aan. Ik heb ter plekke een Europees schade formulier ingevuld, met de diegene die het gedaan heeft. Ik ben de volgende dag gelijk naar de garage gegaan, waar ik mijn auto ook had gekocht. Die hebben mijn spiegel gerepareerd, en de kosten naar mijn verzekering opgestuurd. Nu krijg ik opeens een brief van mijn verzekering, dat ik eigen risico van 150 euro moet betalen. Ik heb me verzekering opgebeld, en gezegd dat ik geen schuld had aan de schade. Toch moest ik de eigen risico zelf betalen. Ben ik nou verplicht de eigen risico te betalen, terwijl ik totaal geen schuld heb aan de schade die veroorzaakt is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Je kunt het volgens mij verhalen op de dader, alleen ik snap niet dat dit via jou verzekering is gegaan. De kosten van jou spiegel zijn voor de dader zijn rekening en dus verzekering. Dus ik denk dat je het verkeerd aangepakt hebt als ik het zo hoor.

Verder is "eigen" risico wel verplicht om te betalen. Je claimt ten slotte een bedrag bij de verzekering en alle bijkomende kosten daarvan staan in de polis. Maar nogmaals, mogelijk kun je dit verhalen op de dader.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een (all-risk) goed gedekte verzekering bij de meeste verzekeraars zit er meestal wel een bedrag vermeld van eigen risico bij schade.
In jouw geval is dat €150. Dit staat allemaal in je contract die je bent aan gegaan met je verzekering.
In sommige gevallen is de schade lager dan de eigen risico, dan is het beter om zelf het bedrag te betalen dan aanspraak te maken op je verzekering.