Ik wil een acculader aanschaffen? Zijn deze enkel functioneel als ze op netstroom ingeschakeld zijn?

Mijn auto wordt niet regelmatig genoeg gebruikt om te garanderen dat ie zonder problemen met de accu de winter doorkomt. Nu dus van plan een accu lader te kopen. Even los van het voltage heb ik deze gezien http://halfords.nl/product/104392-ring-acculader-basis-4a-recb104.html . Uiteraard zit er een snoer bij voor de netstroom om hem op te laden maar moet deze ook aangesloten worden tijdens het laden? Of werkt het apparaat zelf als batterij en slaat hij de stroom op om die in de accu weer af te staan?

10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je er elke week 140 kilometer zoals te lezen in de laatste reactie mee rijd moet die accu stroom genoeg hebben. Zo niet dan zou ik de accu vervangen. Waarschijnlijk is accu al een aantal jaren oud waardoor die geen stroom meer kan opslaan.
loginabcde
10 jaar geleden
hij is net 1.5 jaar oud. Tis wel een kleine accu voor een kleine auto maar een accu is een accu lijkt me. Van de week (bij +3) had ie al een klein hikje in het opstarten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou ik het laadcircuit eens laten testen van die auto. Misschien zit daar wel een defect in waardoor het te kort laad.

Antwoorden (3)

Het apparaat dat jij hebt gezien is een lader die op netspanning moet worden aangesloten zolang hij laadt.
Er zijn ook oplaadbare starthulpen, die een korte tijd veel stroom kunnen leveren om te kunnen starten bij een lege accu. Die laden je accu niet op, dat moet je draaiende motor vervolgens doen.
escape
10 jaar geleden
Tijdens het laden moet het apparaat zowel aan de accu als aan het lichtnet aangesloten zijn. Let er wel op bijde aanschaf dat de acculader voldoende vermogen heeft om je startaccu te laden 50 amp is voor deze lader het maximum
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
escape
10 jaar geleden
Onzin. Een paar ampere is voldoende om een accu op te laden. Zo laadt het apparaat dat de vraagsteller noemt je accu met een stroom van 4 ampere. Meer mag niet, dan blaas je je accu op.
minpuntje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@escape: Ben het met je eens dat het antwoord niet klopt.
Maar je mag je accu best met meer stroom (A) opladen. Zelf heb ik stroomsterktes van meer dan 30 A gemeten. Dit kan een dynamo ook makkelijk leveren. Dus waarom zou 4 A het maximum zijn? In de garage worden soms snelladers gebruikt die hier ruim over heen gaan. http://www.autoweetjes.com/dynamo.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jullie de specificatie van de lader gelezen zouden hebben zouden jullie gezien hebben dat de maximale capaciteit van de accu bij die lader max 50 amp is ,lezen is moeilijk he
Een gewone acculader werkt als doorgeefluik van energie. Hij zet de 230 volt wisselspanning uit het stopcontact om in de (ruim) 12 volt gelijkspanning waar de accu zich mee kan opladen. De stekker moet de hele tijd in het stopcontact zitten (en de rode en zwarte klemmen op de te laden accu), anders doet hij niets.

Er bestaan inderdaad ook koude-start-hulpmiddelen die zélf een kleine pittige hulpaccu zijn, met een eigen ladertje. Die kunnen dus energie opslaan en met die energie in de hand kunt u zonder netspanning bij de hand draadloos naar de te assisteren accu lopen. Omdat zo’n draagbaar apparaat binnen in huis warm kan staan, is het ook niet gevoelig voor grote koude ’s nachts buiten. Deze dingen zijn op zich niet geschikt om een mindere accu bij weinig autogebruik de winter door te helpen, en ze moeten zelf natuurlijk wel voldoende opgeladen blijven, en als je hem met enige regelmaat inzet kan een gewone acculader prima voldoen denk ik.

Overigens: door bijtijds een nieuwe accu te kopen kunt u zich het gedoe met een acculader besparen. Accu’s worden nu eenmaal minder krachtig na een jaar of vijf, en dat wreekt zich met name bij grote koude. Maar verder wordt een accu goed door de hedendaagse auto verzorgd. Als u erg weinig rijdt én veelal alleen korte ritjes, ja dán is een acculader de praktische keuze.
Bordensteker
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
En terzijde: ik had in de jaren 70 een auto die ’s morgens extreem gevoelig was voor vochtig weer. Doordat ik dicht bij huis bovenaan een helling kon parkeren was dat ineens geen zorg meer voor mij, want door hem naar beneden te laten rollen en daarbij na het bereiken van een snelle looppas de koppeling op te laten komen in de derde versnelling sprong hij ’s morgens altijd wél aan. De rest van de dag had ik dan geen problemen meer. Zoiets kan bij een verzwakte accu ook helpen uiteraard.
Het betrof een Simca 1100, wie kent hem nog? Niks mis mee, tenminste als je hier in Nederland wél even iets toevoegde zodat spatwater van het rechter voorwiel niet meer rechtstreeks tegen de Ducellier stroomverdeler kon spatten ... aangepaste slasaus emmertjes maar ook stevige plastic zakken waren goedkoop en afdoende. Nadat ik dat als tip van een Wegenwacht gehoord had heb ik nooit meer startproblemen gehad. Koud spatwater kwam op verdeelkap die voortdurend warm was doordat-ie vlak achter de radiateur zat bij deze auto. Een dwarsgeplaatse motor was toen nog iets nieuws, en de verdeelkap krijgt kleine scheurtjes door die temperatuurschokken. De scheurtjes komen na verloop van tijd vol vuiligheid te zitten en bij vochtig weer kan daarlangs de hoogspanning voor de bougies weglekken zodat je geen vonk krijgt. Als je door aanduwen e.d. start dan zakt de accuspanning niet in en dán heb je wél vonken ondanks de lekstroompjes.
Nieuwe verdeelkap erop, met plastic de zaak inpakken tegen direct spatwater, geen scheurtjes meer, en nooit meer problemen!
loginabcde
10 jaar geleden
ik ga er zeker 3x per week mee rijden, 1x een 100km en de andere keren naar de supermarkt op 20 maar dan pak ik de lange route en laat ik hem flink in de toeren zitten. Probleem is dat ik op een flat woon en een stekker van toch al gauw 30m moet hebben moest ie op netstroom blijven staan ;)
Een apparaat dat werkt op een inwendige accu is dat een kickstarter, die zag ik nm ook al staan?
Bordensteker
10 jaar geleden
Uw voorziene ritten (drie keer per week) zijn méér dan voldoende regelmatig en met tweemaal 20 km en eenmaal 100 km ook lang genoeg om de accu normaal goed geladen te houden.
U hoeft daarbij niet een onnodig lange route te kiezen, en zéker niet de motor extra op toeren te houden. Al tientallen jaren zitten in auto’s namelijk geen gelijkstroomdynamo’s meer, waarbij het inderdaad nodig kon zijn om lage toerentallen te vermijden als je de accu goed bij wilde laden.
De wisselstroomgenerator, die elke auto tegenwoordig heeft, levert al bij iets meer dan stationair toerental een bruikbare laadstroom voor de accu. Bij uw rittenpatroon zou in de winter een accu best door de mand kunnen vallen, maar dan is het waarschijnlijk al een tamelijk oude accu. In de zomer heb je daar in veel gevallen nog geen malheur van, maar in de winterkou laat die op een gegeven moment zijn ouderdoms-zwakheden merken.
Een accubedrijf of een garage kunnen de “veerkracht” van uw huidige accu vrij eenvoudig meten.
Maximaal nut van uw accu heeft u als u (hopelijk nu nog vergeefs) wacht tot de symptomen zich opdringen, maar dan moet u wel een geschikte buurman met startkabels (en een hulpauto) kennen, of bovenaan een hellinkje parkeren, of gemakkelijk een paar willige mensen kunnen mobiliseren om u op dát moment even aan te duwen. De rit moet dan op de terugweg liefst meteen langs het vooraf alvast uitgekozen accubedrijf of garage voeren! Let wel op het niet per ongeluk langdurig blijven gebruiken van uw achterruitverwarming. Die is nogal een stroomvreter en vertraagt daarmee het bijlaadproces van de accu. Uw vraag doet mij trouwens ineens beseffen dat ik nu al ruim tien jaar met dezelfde accu doe! En ik ben eens wat gaan zoeken over die meeneembare starthulpen met een inwendige kleine pittige accu. Voorlopig loop ik daar niet heel warm voor, na het lezen van http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=46&t=21797 Als u uw eigen technische inzicht niet zo vertrouwt, kunt u overwegen de ANWB te raadplegen. Die kunnen uw accu ter plekke komen testen en u adviseren of vervanging raadzaam is of gaat worden. Ik ben nu ruim 40 jaar lid en heb ze laatst zowaar ook echt eens serieus even nodig gehad ... collectiviteit is soms een heel goed idee.