Ik wil een acculader aanschaffen? Zijn deze enkel functioneel als ze op netstroom ingeschakeld zijn?

Mijn auto wordt niet regelmatig genoeg gebruikt om te garanderen dat ie zonder problemen met de accu de winter doorkomt. Nu dus van plan een accu lader te kopen. Even los van het voltage heb ik deze gezien http://halfords.nl/product/104392-ring-acculader-basis-4a-recb104.html . Uiteraard zit er een snoer bij voor de netstroom om hem op te laden maar moet deze ook aangesloten worden tijdens het laden? Of werkt het apparaat zelf als batterij en slaat hij de stroom op om die in de accu weer af te staan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het apparaat dat jij hebt gezien is een lader die op netspanning moet worden aangesloten zolang hij laadt. Er zijn ook oplaadbare starthulpen, die een korte tijd veel stroom kunnen leveren om te kunnen starten bij een lege accu. Die laden je accu niet op, dat moet je draaiende motor vervolgens doen.

Tijdens het laden moet het apparaat zowel aan de accu als aan het lichtnet aangesloten zijn. Let er wel op bijde aanschaf dat de acculader voldoende vermogen heeft om je startaccu te laden 50 amp is voor deze lader het maximum

Een gewone acculader werkt als doorgeefluik van energie. Hij zet de 230 volt wisselspanning uit het stopcontact om in de (ruim) 12 volt gelijkspanning waar de accu zich mee kan opladen. De stekker moet de hele tijd in het stopcontact zitten (en de rode en zwarte klemmen op de te laden accu), anders doet hij niets. Er bestaan inderdaad ook koude-start-hulpmiddelen die zélf een kleine pittige hulpaccu zijn, met een eigen ladertje. Die kunnen dus energie opslaan en met die energie in de hand kunt u zonder netspanning bij de hand draadloos naar de te assisteren accu lopen. Omdat zo’n draagbaar apparaat binnen in huis warm kan staan, is het ook niet gevoelig voor grote koude ’s nachts buiten. Deze dingen zijn op zich niet geschikt om een mindere accu bij weinig autogebruik de winter door te helpen, en ze moeten zelf natuurlijk wel voldoende opgeladen blijven, en als je hem met enige regelmaat inzet kan een gewone acculader prima voldoen denk ik. Overigens: door bijtijds een nieuwe accu te kopen kunt u zich het gedoe met een acculader besparen. Accu’s worden nu eenmaal minder krachtig na een jaar of vijf, en dat wreekt zich met name bij grote koude. Maar verder wordt een accu goed door de hedendaagse auto verzorgd. Als u erg weinig rijdt én veelal alleen korte ritjes, ja dán is een acculader de praktische keuze.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100