Wat zijn andere oplossingen voor het fileprobleem naast de kilometerheffing?

en zijn deze rendabel om te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiermee doe je de aanname dat het onzalige kilometerheffingsplan ook maar in de buurt zou kunnen komen van een oplossing voor het probleem, er zijn echter legio goede argumenten te bedenken om dat tegen te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, misschien heb je wel helemaal gelijk, maar des te beter dat er dan nu veel over gepraat wordt en misschien nog wel veel betere oplossingen worden gevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het dan ook weer mee eens Glimworm, wie weet wat er nog uit voortkomt.

Antwoorden (19)

Stimuleren van (gedeeltelijk) thuiswerken. Ik wil eerst!

Toegevoegd na 15 minuten:
Voor soorten werk waarvoor dat mogelijk is uiteraard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil ook! Al betwijfel ik of mensen daar de discipline voor hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe thuis meer dan op het werk, door minder verstoring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja neem de winkel mee naar huis. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè ja alle bejaarden in huis nemen :) gezellig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rick1234 die winkel is er al, die heet Albert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En Albertbusjes zorgen voor vermindering van file? Ik neem aan dat Rick niet bedoelt dat hij geen boodschappen kan doen, maar dat de eigenaar (of werknemer) van een winkel niet zomaar thuis kan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct SuzyQ :-) (Ik snapte de opmerking van Albert H. al niet. :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, veel werknemers kunnen makkelijk thuiswerken. Uiteraard heb je er wat discipline voor nodig, maar als je dat thuis niet hebt, heb je dat op je werk ook niet (dat zijn vaak de collega's die je de hele dag bij de koffieautomaat ziet staan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik niet met je een Biertje.
Niet dat ik in de gelegenheid ben om thuis te werken. Maar als het wel zou kunnen en ik ken mezelf zou ik denken. "ow eerst nog ff TV kijken dan begin in" en dan "ow nog ff 'n kopje thee" etc. Dit heb je op je werk niet. Je bent er en dan ga je gewoon achter je computer zitten en heb je minder afleiding. Je collega's zijn ook aan 't werk. En dan kan je ofwel alleen bij het koffiezetapparaat blijven staan of ook gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zie hoeveel tijd er bij veel collega's verloren gaat door koffiedrinken, kletsen over het weekend of vakanties, druk doen om niets, dan kun je thuis veel effectiever bezig zijn. Je moet dan prestatiegericht werken. Even wennen, maar werkt iig voor mij heel goed.
Bedrijfen stimuleren zich elders te vestigen en zo de druk van de randstad afhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Openbaar vervoer betrouwbaarder en goedkoper maken.

Wisselend aantal rijbanen op de snelweg: 's ochtends 5 banen naar de stad toe en 1 ervan af; en 's avonds omgekeerd! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een heel goed idee Wendyfriend +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een + je van mij, die tweede heb ik nog nooit gehoord, en klinkt erg logisch en logisch betekent vaak ook goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
damn.. ik had er patent op moeten aanvragen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bestaat al, op de A1. Dat gaat weliswaar maar om 1 rijstrook, maar het principe is hetzelfde.
patent is dus afgewezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies flipje, de wisselstrook gaat 's ochtends richting Amsterdam en 's middags richting Amersfoort! Wat betreft het openbaar vervoer, Of je nou als schapen urenlang in de file staat of als vee bij elkaar gepropt in de trein zit, hoe dan ook, op een fatsoenlijke en efficiënte manier kom je niet op je werk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@friendywendy: dan moeten er natuurlijk uberhaupt wel 5 rijbanen zijn. Het idee klinkt wel leuk, maar de uitvoering lijkt me vrij lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Robinknowsbest, maar het gaat natuurlijk ook over het klimaat he, vergeet dat niet! het openbaar vervoer is beter voor het milieu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat het al bestond... Wel jammer dat het zo'n zielige één-baans uitvoering is... ;-) @biertje --> 5 was misschien een béétje overdreven. Maar in plaats van al die snelwegen verbreden, extra banen aanleggen (dat doen ze in overvloed..)... ...denk ik dat dít een beter plan is.
files zullen er altijd blijven bestaan zolang wij massaal in de auto stappen het verbreden van de wegen is geen oplossing men zou beter het openbaar vervoer toegangkelijker kunnen maken en thuiswerken stimuleren de mens krijg je maar moeilijk uit de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet uit de auto? Mij krijg je er slechts met moeite in ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik geniet er zo van als ik in de file sta, meer, meer! Het is een gigantische misvatting dat mensen voor hun lol in de file staan. Ik ben ook aangewezen op openbaar vervoer, en dat is nou eenmaal, hoe goed je het ook maakt, vervoer dat vertrekt op een ander tijdstip dan mij goed uitkomt, van een plek waar ik niet ben, om mij met een omweg te brengen naar een plek waar ik niet moet zijn.
Het openbaar vervoer is in Nederland niet goed geregeld. Dat is volgens mij ook een van de belangrijkste oorzaken van het fileprobleem. Het is te duur en niet betrouwbaar.

Carpoolen heeft ook weinig uitgehaald. Je ziet in negen van de tien auto's maar één persoon zitten!

Er zou veel meer gebruik gemaakt moeten worden van groepsvervoer. De verbindingen zouden sneller en soepeler moeten. Vooral in de spits zouden er veel meer kleinere bussen van dorp naar stad ingezet kunnen worden.

In Spanje is ooit een geexperimenteerd met gratis vervoer. Wat blijkt, het leverde uiteindelijk geld op! Ik kan het artikel niet zo snel vinden, maar zal nog ff zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien flexibele aanvangstijden/sluitingstijden op kantoor? Bv. beginnen tussen 07.00 uur en 09.00 uur en 's middags stoppen tussen 15. 00 uur en 18. 00 uur? (Om een betere spreiding te krijgen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt al op veel plaatsen. Ik begin ook om 7:00 en werk tot 15:30, terwijl mijn collega twee uur later begint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een goeie Charlize, en Flipje dat dit bij jou gebeurd betekent niet dat dat overal zo is, mijn ervaring: Om 5 uur is het rennen naar je auto en met zijn alle zo snel mogelijk die stad uit proberen te komen, maar iedereen heeft datzelfde idee. Ik zou zo graag eens vooraan in die file willen staan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat dit al steeds vaker gebeurt. Zeker als je ziet hoe druk het bijv. om 15:30 uur bijvoorbeeld al is op de weg. Dan denk je dat je eerste vertrekt, maar niet heus dus.
Een oplossing waar al langer aan gedacht wordt en die veel files zou kunnen oplossen, is het beperken van het aantal op- en afritten. Dus alleen bij grotere steden op- en afritten, en de rest van het land goed verbinden met provinciale- en autowegen. De bereikbaarheid in de stad vergroten met een binnenring.

Bijvoorbeeld: je komt aan bij Utrecht. Twee rijstroken slaan af naar Utrecht, twee gaan verder rechtdoor. Verder zijn er geen afritten in Utrecht voor de hoofdrijbaan. De twee rijstroken richting Utrecht gaan verder in de ring Utrecht, een driebaans autoweg. Daar zijn de oude afritten.

Verder zijn de snelwegen in de randstad drie banen of vier banen, en buiten de randstad twee of drie banen. Er wordt in de snelwegbreedte niet gevarieerd: dus nergens een rijstrook die ophoudt te bestaan.

Files ontstaan namelijk vooral bij het in- en uitvoegen van verkeer. Haal je het in- en uitvoegen weg, dan zal de filevorming enorm dalen.

Een andere oplossing voor het fileprobleem is alle auto's uitrusten met een slimme adaptive cruise control: de auto past automatisch zijn snelheid aan aan verkeer dat kilometers verderop rijdt. Komt er een opstopping aan? Dan gaan alle auto's die die kant op rijden, automatisch snelheid minderen. Ook dit helpt filevorming tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad goede oplossingen. Op de A2 bij Ehv hebben ze dit principe nu doorgevoerd, de files zijn spontaan weg, behalve dan op een deel na waar men (inderdaad) moet invoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit doen 'we' nu inderdaad bij de Randweg Eindhoven en de Rondweg Den Bosch. Het werkt wel, maar het kost 'n lieve duit om de hele handel om te bouwen, en voor het klaar is sta je wel weer een eindje in de file!
Meer asfalt.

Mensen stappen echt niet massaal in de auto omdat ze het filerijden zo leuk vinden. En flexibele werktijden zijn er in heel veel gevallen al, daardoor is er tegenwoordig vaak een spits die uren duurt.

Er zijn dus te weinig wegen voor al dat verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Een van de weinige oplossingen die echt werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, mlodewijk! @Loenie: dat valt wel mee hoor. Zo'n snelweg lijkt heel groot als je er vlak naast staat, maar als je van wat meer afstand kijkt, dan blijkt Nederland voor een groot deel uit weiland te betaan. Véél en gróót weiland, waar (behalve natuurlijk voor de boer, die gecompenseerd moet worden) een strookje meer of minder echt niet zoveel uitmaakt. Op de paar plekken waar de snelweg écht ingeklemd zit tussen andere structuren, zullen we moeten gaan stapelen. Dat kan prima, er is geen reden waarom dat in Nederland niet mogelijk zou zijn en in andere landen wel.
Allemaal met die Fiets, Trein of openbaar vervoer.

De fiets is alleen rendabel al het wat vaker mooier weer zou zijn, en mensen in de buurt werken.
De trein zou rendabel zijn als treinkaartjes niet ongelooflijk duur zijn eigenlijk.
En het openbaar vervoer zou de prijzen ook omlaag moeten doen.

Maar als dat gebeurt dan is de kans groot dat het file probleem afneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bus of de trein nemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de knelpunten waar echt élke dag kilometers file staan, de wegen 'dubbeldeks' maken - neemt niet meer natuur weg, want de wegen liggen er tenslotte al, en volgens mij geeft het stop- en startverkeer méér uitlaatgassen dan doorrijdende verkeersstromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet wel iedereen veel meer belasting gaan betalen want dit is ontzettend kostbaar. Wordt nu als alternatief voor de A27 wel overwogen (hoge Snelweg). Houd er rekening mee dat het ruimtebeslag op de uitwisselpunten (op- en afritten) behoorlijk groot is, omdat de opritten en afritten anders te steil worden.
Is een afweging, he...
In Veenendaal en omgeving loopt een experiment waarbij mensen die nu nog moeten forenzen van baan kunnen ruilen met iemand die dat ook moet, maar dan de andere kant op.
Dat is de ultieme oplossing; werk op niet meer dan een kwartiertje fietsen van huis. Scheelt een boel tijd, en is een stuk minder frustrerend dat staan in trein, bus of file.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig initiatief, ik snap ook nooit waarom iemand 50 km. verderop in een supermarkt moet werken als er hier om de hoek ook een is. Voor een hoop banen zal het niet kunnen, maar er zijn er zeker wel waar het wel voor kan.
Carpool stimuleren binnen de bedrijven voor een leuke subsidie.
Betaalbaar openbaar vervoer.
Binnenwegen aanpassen op drukker verkeer.

meer asfalt heeft niet altijd zin want meer mensen zijn te ego om ruimte te maken voor andere in file's , zodra ik een auto voor en achter me laat invoegen rolt de file al een stuk door terwijl mensen allemaal "haast"hebben en op het laatste moment erin duiken.

En ik ben van mening dat de snelheids borden boven de weg zich er niet mee moeten bemoeien geef alleen aan dat er file aankomt zodat ze gewaarschuwd zijn maar geef geen snelheid aan want ik zie heel vaak dat er 70 staat en dan rijden ze vooraan 70 en daarvoor is het leeg.
En dan heb je klevers die duwen omdat ze willen dat die geit harder dan 70 gaat en dan komt die te dicht bij die remt die erachter weer enz enz enz...

Toegevoegd na 1 minuut:
En wellicht stimuleren op motor rijden?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het openbaar vervoer beter structueren en gratis maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen stimuleren om een baan dichter bij huis te zoeken of dichter bij hun werk te gaan wonen. Dit is erg moeilijk, maar zou voor veel filerijders wel de oplossing zijn.
En verder natuurlijk telewerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Openbaar vervoer bevorderen, Thuiswerken, blokrijden, verbeteren en vermeerder van de wegen, andere vervoersmiddelen bevorderen. Ik heb laatst een presentatie hierover gehoord en volgens mij waren dit de oplossingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gratis openbaar vervoer. Autorijden is veel te goedkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De km.heffing is een nodeloze kwalijke verspilling van bronnen (computersystemen, kantoren, 8 miljoen stuks GPS-apparatuur die eens in de 5 jaar kapot gaat, onderhoudsmedewerkers, etc.).

Bijna precies hetzelfde effect bereik je door de benzineprijs te gebruiken als km.heffing. En dat kost vergeleken met de km.heffing bijna niks. Dus: kwartje van Kok afschaffen, en die vervolgens weer invoeren als zijnde km.heffing. Klaar.
Bijkomend voordeel is dat zware, slurpende, gasgevende auto's meer heffing krijgen.

Km.heffing met GPS, en zonder extra kosten voor de automobilist, zoals gepland, is onzin. Mensen moeten _toch_ naar hun werk. Zelfs als 't naar plaats geheven wordt: helpt niet. Men neemt dan een andere route - de uitstoot van schadelijke deeltjes en de files zullen niet dalen door zo'n km.heffing zelf.

Je moet denken aan andere maatregelen:
-Fietsen.
-Op afstand werken waar mogelijk (via internet).
-Elektrisch rijden, waarbij de energie elders is opgewekt door windmolens, getijde, aardwarmte, zonnecellen.
-Verplicht dicht bij je werk gaan wonen, daar waar 't een vaste werkplek betreft.

Files en schadelijke uitstoot zijn een groot probleem. Alleen grote oplossingen kunnen helpen. Een km.heffing met de belofte dat de kosten niet zullen stijgen, is echt dikke onzin. Sowieso stijgen de kosten voor de belastingbetaler. Het systeem kost immers geld. Dat komt niet uit de lucht vallen, zoals sommige politici je doen willen geloven. Stel er zijn 12 miljoen belastingbetalers in Nederland, en 't systeem kost 240 miljoen per jaar. Dan kost dat de gemiddelde belastingbetaler 20 euro per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn een aantal zaken mogelijk (en ze zijn niet allemaal leuk)

Auto duurder maken
Mensen stimuleren dichterbij hun werk te wonen, of dichter bij hun woning te werken.
Beter en goedkoper openbaar vervoer, met aansluiting naar het werk.
Meer industrie op rustige locaties en minder in de stad.