Wat zijn andere oplossingen voor het fileprobleem naast de kilometerheffing?

en zijn deze rendabel om te gebruiken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Stimuleren van (gedeeltelijk) thuiswerken. Ik wil eerst! Toegevoegd na 15 minuten: Voor soorten werk waarvoor dat mogelijk is uiteraard.

Bedrijfen stimuleren zich elders te vestigen en zo de druk van de randstad afhalen.

Openbaar vervoer betrouwbaarder en goedkoper maken. Wisselend aantal rijbanen op de snelweg: 's ochtends 5 banen naar de stad toe en 1 ervan af; en 's avonds omgekeerd! ;-)

files zullen er altijd blijven bestaan zolang wij massaal in de auto stappen het verbreden van de wegen is geen oplossing men zou beter het openbaar vervoer toegangkelijker kunnen maken en thuiswerken stimuleren de mens krijg je maar moeilijk uit de auto.

Het openbaar vervoer is in Nederland niet goed geregeld. Dat is volgens mij ook een van de belangrijkste oorzaken van het fileprobleem. Het is te duur en niet betrouwbaar. Carpoolen heeft ook weinig uitgehaald. Je ziet in negen van de tien auto's maar één persoon zitten! Er zou veel meer gebruik gemaakt moeten worden van groepsvervoer. De verbindingen zouden sneller en soepeler moeten. Vooral in de spits zouden er veel meer kleinere bussen van dorp naar stad ingezet kunnen worden. In Spanje is ooit een geexperimenteerd met gratis vervoer. Wat blijkt, het leverde uiteindelijk geld op! Ik kan het artikel niet zo snel vinden, maar zal nog ff zoeken.

Misschien flexibele aanvangstijden/sluitingstijden op kantoor? Bv. beginnen tussen 07.00 uur en 09.00 uur en 's middags stoppen tussen 15. 00 uur en 18. 00 uur? (Om een betere spreiding te krijgen).

Een oplossing waar al langer aan gedacht wordt en die veel files zou kunnen oplossen, is het beperken van het aantal op- en afritten. Dus alleen bij grotere steden op- en afritten, en de rest van het land goed verbinden met provinciale- en autowegen. De bereikbaarheid in de stad vergroten met een binnenring. Bijvoorbeeld: je komt aan bij Utrecht. Twee rijstroken slaan af naar Utrecht, twee gaan verder rechtdoor. Verder zijn er geen afritten in Utrecht voor de hoofdrijbaan. De twee rijstroken richting Utrecht gaan verder in de ring Utrecht, een driebaans autoweg. Daar zijn de oude afritten. Verder zijn de snelwegen in de randstad drie banen of vier banen, en buiten de randstad twee of drie banen. Er wordt in de snelwegbreedte niet gevarieerd: dus nergens een rijstrook die ophoudt te bestaan. Files ontstaan namelijk vooral bij het in- en uitvoegen van verkeer. Haal je het in- en uitvoegen weg, dan zal de filevorming enorm dalen. Een andere oplossing voor het fileprobleem is alle auto's uitrusten met een slimme adaptive cruise control: de auto past automatisch zijn snelheid aan aan verkeer dat kilometers verderop rijdt. Komt er een opstopping aan? Dan gaan alle auto's die die kant op rijden, automatisch snelheid minderen. Ook dit helpt filevorming tegen te gaan.

Meer asfalt. Mensen stappen echt niet massaal in de auto omdat ze het filerijden zo leuk vinden. En flexibele werktijden zijn er in heel veel gevallen al, daardoor is er tegenwoordig vaak een spits die uren duurt. Er zijn dus te weinig wegen voor al dat verkeer.

Allemaal met die Fiets, Trein of openbaar vervoer. De fiets is alleen rendabel al het wat vaker mooier weer zou zijn, en mensen in de buurt werken. De trein zou rendabel zijn als treinkaartjes niet ongelooflijk duur zijn eigenlijk. En het openbaar vervoer zou de prijzen ook omlaag moeten doen. Maar als dat gebeurt dan is de kans groot dat het file probleem afneemt.

De bus of de trein nemen!

Op de knelpunten waar echt élke dag kilometers file staan, de wegen 'dubbeldeks' maken - neemt niet meer natuur weg, want de wegen liggen er tenslotte al, en volgens mij geeft het stop- en startverkeer méér uitlaatgassen dan doorrijdende verkeersstromen.

In Veenendaal en omgeving loopt een experiment waarbij mensen die nu nog moeten forenzen van baan kunnen ruilen met iemand die dat ook moet, maar dan de andere kant op. Dat is de ultieme oplossing; werk op niet meer dan een kwartiertje fietsen van huis. Scheelt een boel tijd, en is een stuk minder frustrerend dat staan in trein, bus of file.

Carpool stimuleren binnen de bedrijven voor een leuke subsidie. Betaalbaar openbaar vervoer. Binnenwegen aanpassen op drukker verkeer. meer asfalt heeft niet altijd zin want meer mensen zijn te ego om ruimte te maken voor andere in file's , zodra ik een auto voor en achter me laat invoegen rolt de file al een stuk door terwijl mensen allemaal "haast"hebben en op het laatste moment erin duiken. En ik ben van mening dat de snelheids borden boven de weg zich er niet mee moeten bemoeien geef alleen aan dat er file aankomt zodat ze gewaarschuwd zijn maar geef geen snelheid aan want ik zie heel vaak dat er 70 staat en dan rijden ze vooraan 70 en daarvoor is het leeg. En dan heb je klevers die duwen omdat ze willen dat die geit harder dan 70 gaat en dan komt die te dicht bij die remt die erachter weer enz enz enz... Toegevoegd na 1 minuut: En wellicht stimuleren op motor rijden?!

Het openbaar vervoer beter structueren en gratis maken.

Mensen stimuleren om een baan dichter bij huis te zoeken of dichter bij hun werk te gaan wonen. Dit is erg moeilijk, maar zou voor veel filerijders wel de oplossing zijn. En verder natuurlijk telewerken.

Openbaar vervoer bevorderen, Thuiswerken, blokrijden, verbeteren en vermeerder van de wegen, andere vervoersmiddelen bevorderen. Ik heb laatst een presentatie hierover gehoord en volgens mij waren dit de oplossingen.

Gratis openbaar vervoer. Autorijden is veel te goedkoop.

De km.heffing is een nodeloze kwalijke verspilling van bronnen (computersystemen, kantoren, 8 miljoen stuks GPS-apparatuur die eens in de 5 jaar kapot gaat, onderhoudsmedewerkers, etc.). Bijna precies hetzelfde effect bereik je door de benzineprijs te gebruiken als km.heffing. En dat kost vergeleken met de km.heffing bijna niks. Dus: kwartje van Kok afschaffen, en die vervolgens weer invoeren als zijnde km.heffing. Klaar. Bijkomend voordeel is dat zware, slurpende, gasgevende auto's meer heffing krijgen. Km.heffing met GPS, en zonder extra kosten voor de automobilist, zoals gepland, is onzin. Mensen moeten _toch_ naar hun werk. Zelfs als 't naar plaats geheven wordt: helpt niet. Men neemt dan een andere route - de uitstoot van schadelijke deeltjes en de files zullen niet dalen door zo'n km.heffing zelf. Je moet denken aan andere maatregelen: -Fietsen. -Op afstand werken waar mogelijk (via internet). -Elektrisch rijden, waarbij de energie elders is opgewekt door windmolens, getijde, aardwarmte, zonnecellen. -Verplicht dicht bij je werk gaan wonen, daar waar 't een vaste werkplek betreft. Files en schadelijke uitstoot zijn een groot probleem. Alleen grote oplossingen kunnen helpen. Een km.heffing met de belofte dat de kosten niet zullen stijgen, is echt dikke onzin. Sowieso stijgen de kosten voor de belastingbetaler. Het systeem kost immers geld. Dat komt niet uit de lucht vallen, zoals sommige politici je doen willen geloven. Stel er zijn 12 miljoen belastingbetalers in Nederland, en 't systeem kost 240 miljoen per jaar. Dan kost dat de gemiddelde belastingbetaler 20 euro per jaar.

Er zijn een aantal zaken mogelijk (en ze zijn niet allemaal leuk) Auto duurder maken Mensen stimuleren dichterbij hun werk te wonen, of dichter bij hun woning te werken. Beter en goedkoper openbaar vervoer, met aansluiting naar het werk. Meer industrie op rustige locaties en minder in de stad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100