Waarom hebben auto's zo weinig versnellingen?

Als ik een dure racefiets koop heb ik er wel meer dan 50. Waarom hebben auto's er dan maar 4, 5 of 6?
En waarom geen 20?
Ik zou denken dat dat mee brandstof bespaard dan nu het geval is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (7)

Ze voldoen goed, met 6 of minder versnellingen... Het is een optimum tussen wat constructief mogelijk is en de elasticiteit van de auto... Dus dat is een optimum...

De reden dat jij 50 versnellingen hebt op je racefiets is overdone... Ik zal je uitleggen waarom... Een goed getrainde wielrenner levert een optimale prestatie met ±trappen per minuut... Doet hij er meer dan is er te veel wrijvingverlies in de spier en doet hij er minder dan wordt de trekkracht op een spier zo groot dat die zich opblaast... Dus dikker wordt, dus verkrampt en de afvoer van melkzuur belemmert en de aanvoer van voeding net zo... Dus een heel goed geoefende wielrennen wil te allen tijde op die voor hem zo optimaal mogelijk tempo van rond de 100 slagen per minuut komen, daar zijn de versnellingen nu voor bedoeld, meer niet...

Je moet zeer goed getraind zijn om precies te voelen dat je maximale vermogen op 100 toeren per minuut geleverd kan worden en daarom is 50 versnellingen overdone... En het is echt niet vanwege besparing van energie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je knie binnen een week versleten is.

Overigens was 16 evrsnellingen bij een truck heel gewoon

En een automaat heeft feitelijk een oneindig veel versnellingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto heeft aan 5 versnellingen [vooruit dan] genoeg omdat er teveel slijtage gaat optreden aan de versnellingsbak en de koppeling door veelvuldig gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet wel praktisch blijven. Bij te veel versnellingen blijf je schakelen en het is belangrijker dat mensen op het verkeer letten lijkt me. Ik vond dat al irritant bij een bestelbus. Laat staan bij een ouder model vrachtwagen. De meeste mensen kunnen naar mijn idee nu al niet rijden.....
Die versnellingen zitten er ook niet in de eerste plaats om het benzine gebruik. In een configuratie waarin je auto snelheid kan maken (en die 120 km.h haalt op de snelweg) heeft je motor niet genoeg kracht om op te trekken (probeer maar eens uit.... optrekken in de 3 wil nog wel eens af en toe lukken maar daar boven slaat de motor echt af) en wil je dat de motor genoeg kracht kan opwekken om je auto in beweging te brengen dan kan je motor niet snel genoeg bewegen om snelheid te maken (zo heel snel kan je niet in de eerste versnelling zonder de motor te slopen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
auto's kunnen wel meer versnellingen hebben maar dat kost geld en is niet nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meeste mensen hebben geen zin 0m 70 keer aan de versnelling te zitten

Toegevoegd na 1 week:
om sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een automotor heeft een bepaalt toerengebied waarin de motor het hoogste rendement heeft. de zogenaamde koppelband.
Die is per motor verschillend maar zolang er in die koppelband gereden kan worden met de versnellingen die je hebt hoef je er niet meer te hebben. Voeg je er toch meer toe dan zal het comfort met een automaat wel omhooggaan(er zijn al 8-traps automaten) maar met een handbak pook je je rot ;)