Als je je wielen van je auto verwisseld met zomer- winterbanden, moet dan altijd dezelfde band op dezelfde plaats?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Het beste antwoord

rechtsvoor naar rechtsachter v.v. linksvoor naar linksachter vv. Nooit kruisen. Banden met meeste profiel op aangedreven as. Let wel op: winterbanden verliezen grootdeels hun (winter) functie bij minder dan 4 mm profiel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat is wel het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan?
Zou ik niet doen. Je banden slijten licht onregelmatig. Door regelmatig je banden te roteren, krijg je de meest gelijkmatig gesleten banden.

Wel moet je elke 2-3 jaar je banden weer even laten balanceren (Die loodstukjes op de juiste plek & juist gewicht in je velg laten slaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit een patroon het profiel van de banden die het water onder de wielen wegdrukt. Als je een band die links hoort rechts zet of andersom druk het profiel het water naar binnen, hierdoor heb je minder grip.

Zolang ze aan de goede kant houdt maakt het niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recent winterbanden aangeschaft Welnu de garagist vond het dom dat ik ook de velgen niet veranderde omdat het bandleer uitzet bij het plaatsen op de velg en sneller verslijt. Maar dezelfde banden hoeven daarom niet op dezelfde plaats .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bengel;

Uit oogpunt van balanceren en uitlijnen verdient het de voorkeur om de wielen steeds op dezelfde hoek te monteren. Om een meer gelijkmatige slijtage te krijgen kun je banden wel per as van voor naar achter verwisselen, maar nooit kruislings, omdat dan de draairichting verandert en dat is niet gunstig voor de rijeigenschappen. Bij sommige banden mag dit trouwens niet eens, daarbij staat een verplichte draairichting aangegeven op de wang.