als het niet lekt, dan verbrand je het waarschijnlijk.
let op gekleurde uitlaatgassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kunt koelvloeistof ook lekken langs je koppakking. Dan wordt het in de verbranding meegenomen. Bijvoorbeeld bij een lekke koppakking of een kromme kop. Je kunt dit zien door de oliedop los te schroeven en in de dop te kijken, het lijkt dan of er een soort mayonaise in je dop zit. Dit is een combinatie van olie en koelvloeistof. Ook kan het zijn dat er witte rook uit je uitlaat komt als je fors in de toeren doortrekt met wegrijden. Dit is ook een kenmerk van een lekke koppakking. Daarnaast kan het ook zijn dat hij pas olie lekt als je wat hoger in de toeren rijdt . Dan zie je het dus niet onder je auto. Dit kun je testen door op de snelweg een paar keer te versnellen en dan bij een benzinestation stoppen en dan kijken of hij lekt. Soms is het dan pas te zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan een paar oorzaken hebben.
Hij kan ergens lekken zonder dat je het doorhebt, denk hierbij eens bij je kachel.
Voel de bekleding of je iets vochtigs of nats bemerkt.
Ten tweede hij kan intern lekken via een lekke koppakking.
Hoe te detecteren?
Als er koelvloeistof lekt richting de verbrandingskamer dan ontwikkeld er zich witte uitlaatgassen ( kenmerkend voor deze lekkage ).
Maar de koelvloeistof kan door de zelfde lekkage zich ook gaan vermengen met je motorolie.
Deze lekkage is ietwat moeilijker te detecteren, maar manifesteert zich door een vieze wit grijze sludge welke als eerste zichtbaar wordt aan de olie peilstok en dop en beneden in het oliecarter ( de aftap plug ), maar bevind zich natuurlijk door het hele blok.
In extreme gevallen zie je luchtbellen in het koelreservoir en ruik je soms verbrandingsgassen.
Met dit soort lekkages dient de koppakking te vervangen worden.

Kijk als eerste goed naar je radiator, leidingen en kachel.
Als je nergens sporen vindt van lekkage, dan zou ik toch beginnen met een goede inspectie van de motorolie.

Wat ook een mogelijkheid is, wordt gauw vergeten.
Als er in het verleden gewoon is bijgevuld met water, dan wordt dit gemengd met de resterende originele koelvloeistof, als dit mengsel te rijk is aan gewoon water dan verdampt deze door de verwarming van het blok.