Kan een oplaadpunt voor een elektrische auto iets met mijn ov-kaart?

Ik heb in een jolige dronken bui mijn ov-chipkaart voor een RFID-reader van een oplaadpunt voor elektrische auto's gehouden. Hierbij ging er een groen lampje branden op de paal. Na 1 dag brand het lampje nog steeds, is dit erg? kost mij dit geld? kan ik hem weer uit krijgen? Of 'tankt' de volgende persoon op mijn kosten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijf er voortaan gewoon van af. Er zijn mensen die afhankelijk zijn van die palen dus sloop ze niet ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een prive paal op het bedrijf van mijn ouders en ik heb niks gesloopt en zal dat ook niet doen. Heb alleen mijn nieuwsgierigheid getoond en als dat alles is vind ik dat ok. Beter dan de paal letterlijk slopen mijns inziens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor hetzelfde geld ontstond er een storing waardoor er niet meer geladen kon worden..

Het beste antwoord

Tja, je RF-id heeft in feite een code-nummer (je ID) doorgegeven aan de oplader.
En het is maar net hoe de software in de oplader daar mee om gaat.

De oplaadpaal koppelt je ID-nummer aan een bepaald account. Theoretisch kan de paal uit dezelfde database putten als die waar ook je OV-ID te vinden is.
In dat geval kan hij ook jouw account koppelen en kan er dus 'getankt' worden op jouw kosten.

Maar dat is slechts theoretisch. Zelfs al zou dezelfde database geraadpleegd worden (wat niet waarschijnlijk is), dan nog zou een beetje programmeur eerst nog wat beveiliging inbouwen om te controleren of jouw account wel geschikt is om aan een oplaadpaal gekoppeld te worden en of deze service voor jou wel 'aan' staat.

Ik verwacht dus niet dat je je zorgen moet maken om dat groene lampje (maar des te meer om de capriolen die jij in je dronken buien blijkbaar uithaalt ! ;-p)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Dat kan helemaal niet hoor, die oplaadpaal heeft de sleutels niet om met een OV chipkaart te communiceren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom (onder andere) is die mogelijkheid ook slechts theoretisch !
(zie antwoord)
gvrox
10 jaar geleden
Het is niet eens theoretisch mogelijk. Je kunt hooguit het serienummer van de chip uitlezen, maar dat is nog niet hetzelfde als het kaartnummer dat op de OV chipkaart staat. Je kunt het dus nog niet aan een persoon koppelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het geval dat de oplaadpaal en het OV-kaart systeem deel uitmaken (merk op dat het theoretische geval waar ik het in mijn antwoord over heb beide ook gebruik maken van dezelfde database dus zo gek is dat dan niet meer !) dan zal ook de oplaadpaal gewoon over de RSA-sleutels kunnen beschikken. Ik weet niet of het OV een service aanbied om op b.v. stations je eAuto op te laden. Is dat wel het geval, dan zou dat prima via je OV-kaart verrekend kunnen worden (waarom ook niet ?) en is het niet eens zo heel theoretisch maar zou het zomaar de praktijk kunnen zijn. Hebben we het over gescheiden systemen, dan heb ik al eerder aangegeven dat er geen gevaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste zin in mijn vorige reaktie moet zijn: "In het geval dat de oplaadpaal en het OV-kaart systeem deel uitmaken VAN HETZELFDE SYSTEEM"
gvrox
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, als ze deel uitmaken van hetzelfde systeem, dan zou je theoretisch zo'n oplaadpaal kunnen activeren.

Andere antwoorden (1)

Nee, de paal zal hooguit het lampje aan hebben gezet omdat hij gedetecteerd heeft dat er een RFID (of eigenlijk NFC) kaart in de buurt gehouden is. Deze reader kan er echter niets mee, omdat hij de juiste sleutels niet heeft om de kaart uit te lezen, en alleen een "echte" OV chipkaart reader heeft die.