Wat is het nut van afzonderlijk de temperatuur af te kunnen stellen?

In veel nieuwere auto s kun je aan zowel de bestuurders als de bijrijders kant afzonderlijk de temperatuur instellen.
Wat is het nut daarvan , het wordt toch in de hele auto even warm.

Toegevoegd na 1 minuut:
af te stellen moet in te stellen zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Antwoorden (6)

Nee, dan wordt het niet even warm in de hele auto. Dan wordt het de ingestelde temperatuur op de bestuurdersstoel (plus de achterbank) en de andere ingestelde temperatuur op de bijrijdersstoel.
itsme
13 jaar geleden
Het nut om de temperatuur apart in te stellen is wel fijn, als ik rij heb ik het liever wat koeler om mij heen dan als ik op de bijrijders plaats zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het een wereld van verschil maakt.
Al die moderne snufjes zijn mooi zolang het werkt en je nieuw rijdt.
Mijn systeem is nog steed het raam een stukje open,ondanks dat ik airco heb.
Het zal wel aan mij liggen ,maar ik voel me dan vrijer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat denk ik ook
het is weer een of andere nutteloze gadget die de autofabrikanten bedenken om de lijst met opties uit te breiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik heb het uitgeprobeerd mijn broer heeft die gadget ook
ik stelde hem in op 20 graden en mijn broer op 17
we zijn een eindje gaan rijden ik eerst op de bijrijderskant en na een minuut of 15 hebben we geruild
ik kon nou niet zeggen dat het aan de bestuurderskant kouder was
de temperatuur was voor mij { voor mijn broer ook trouwens} in de gehele auto even warm
Het wordt niet in de hele auto dezelfde temperatuur. Daarom hebben ze juist bedacht dat je het afzonderlijk kunt instellen.

Door de luchtcirculatie (dus een richting uitblazen) merk je echt verschil.

Ik wil altijd warme voetjes, mijn man liever niet. Ideaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt wel degelijk verschil en geloof me er zijn er genoeg die dit heel fijn vinden als ze met mij in de auto rijden... Ik heb altijd een andere temperatuur nodig dan de andere persoon in de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het besturen van een auto is inspannender dan bijrijden ..... als je een goede chauffeur hebt/bent, met kromme tenen naast een Niki Lauda achtige chauffeur zitten is ook energievretend.
De kern van mijn verhaal is data in een auto chauffeur en bijrijder(s)/passagiers een heel andere energiebehoefte hebben die ook nog individueel verschilt.
In auto's heb je dan ook zones die warmer en kouder worden, afhankelijk van weer , windrichting, rijstijl en wegomstandigheden, kortom een dynamisch gebeuren.
Een dubbele airco vangt dat minder slecht op dan een enkelvoudige airco en soms is zelfs een arko (alle ramen kunnen open) effectiever dan een airco, omdat je daar meer (verse) luchtverplaatsing door hebt.
Overigens neemt een airco zeer veel energie, dus de ramen dan dichtlaten is wel zo handig.
Een airco neemt ongeveer 2KW, om 90 KM/H te rijden is 7-10KW nodig (dat is niet zoveel.)je ziet dan dat de airco
20-35% van de totaal benodigde energie verbruikt. AUW!!Het uitzitten van de arco scheelt wel iets ,maar de pomp van de airco word wel aangedreven alleen (afhankelijk van het systeem , geshunt en neemt dan ongeveer 1/4 van nominaal vermogen op).
Een dubbele airco is vaak een pompsysteem die door verschillende bijmenging twee verschillende temperaturen kan leveren, Het rijden met open ramen verziekt de stroomlijn van de auto en kost ook 10-20% meer verbruik, een uitgekiend dakraam doet het veel gunstiger.
Ik vertel dit omdat je het van hoge brandstofkosten ook knap warm kunt krijgen.
Met een verstandig gebruik van een gescheiden airco,neem je niet teveel "koelte "af en dat scheelt ook in je verbruik, een centrale vrijwel ongeregelde airco draait goeddeels plankgas en daar betaal je aan de pomp de rekening voor....