Waarom heeft een auto maar een wit lichtje branden als het in zijn achteruit staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
17.9K

Het beste antwoord

Het wit licht wil zeggen dat het voertuig naar u toe rijd. Rood dat het van u weg rijd.
Dat het 1 of twee lichten zijn hangt af van de fabrikant. Volgens de wet moet men 1 of twee achteruitrij lichten hebben. Mag wit of geel zijn.
achteruitrijlicht zal dan ook om praktische reden zijn en mischien wel besparing om de prijs te drukken.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan ziet een mede weggebruiker dat de wagen achteruit rijd, ipv de 2 koplampen voor vooruit !

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoewel het lampje kleiner is dan een koplamp, zouden 2 lampen toch de suggestie van voorruit kunnen wekken.
10 jaar geleden
De achteruitrijverlichting bestaat bij de meeste automerken en typen uit slechts één witte lamp aan de rechterzijde. Net zoals er maar één mist achterlicht gevoerd wordt, links.
Hoewel sommige automerken beide lichten dubbel uitgevoerd hebben, links èn rechts, wat ook een typegoedkeuring heeft en daarnaast hebben sommige uitvoeringen ook nog een akoestische (pieptoon) signalering.

De witte achteruitrijlamp dient enkel en alleen ter signalering aan medeweggebruikers dat het voertuig achteruit rijdt of zal gaan rijden.
Het dient niet om het achteruit te rijden traject te verlichten, dat kan ook bijna niet, daarvoor is de lampunit bewust te klein uitgevoerd, er mag geen gevaar voor verblinding optreden.

Om dezelfde reden mag ook daarom het mistachterlicht niet gevoerd worden als het zicht meer dan 50 meter is omdat dat verblindend werkt op het achteropkomende verkeer.
Helaas houden veel automobilisten zich niet aan deze regel en zetten de achteruitrijverlichting al aan bij een beetje mist wat hinderlijke tot gevaarlijke verblinding oplevert.
Ik noem dit er maar bij, hoewel dit buiten het bestek van de vraag over het achteruitrijlicht valt, maar, om aan te geven dat (te) felle verlichting aan de achterzijde van motorvoertuigen alleen maar gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord.^lr
Achteruitrij verlichting bestaat uit 1 of 2 witte lampen, bedoelt om overige weggebruikers te waarschuwen dat de auto achteruit gaat. De fabrikant bepaalt of hij 1 of 2 witte lichten toepast. ^lr