Ik heb onder mijn auto banden met de maat 185/60 R 15. Kan ik winterbanden met de maat 195/60 R 16 onder mijn auto plaatsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Als je de banden op een passende velg hebt zitten zijn ze 35 mm hoger dan de zomerbanden. dat heeft de volgende gevolgen:

De band komt 17.5 mm dichter bij de spatborden en andere onderdelen van de auto dus is de kans dat ze aan gaan lopen aanwezig.

De omtrek is groter (ongeveer 6%) dus gaat de snelheidsmeter en kilometer telling afwijken. je rijdt dus sneller dan de teller aangeeft.

Toegevoegd na 9 minuten:
Sorry, ik heb drie maal geprobeerd om een foto bij te voegen maar dat wil niet lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je op 35 mm als een inch 25,4 mm is. Vanuit het hart van de wiel gemeten kom ok op 12,7 mm hoger uit.(bij een verschil van 16 " en 15").
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar de bandenmaat 185 of 195 heeft ook een diameterverschil wat niets te maken heeft met de velgdiameter, het gaat om de buitenmaat. Dat staat op het exelblad wat ik probeerde in te voegen duidelijk te zien. Helaas wil dat nog steeds niet lukken...

Andere antwoorden (2)

Ze zullen niet op dezelfde velg passen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je velgen hebt met de juiste steek, let dan wel op dat de banden voldoende vrij lopen van de spatschermen.
jc54
10 jaar geleden
Het verschil in afrolomtrek is +6.2 % ANWB advies is max. +1.5%
Deze band/wiel combinatie heeft dus een te grote afwijking en past niet.
Tevens is ANWB advies om bij winterbanden de kleinste standaard maat te monteren om zo maximale druk per cm2 te krijgen.