Is een adaptor hetzelfde als een oplader??

Ik heb een accu van 12 v (uit een electrische auto van mijn zoontje) maar ben de originele oplader kwijt.

Gegevens accu:

12V / 10AH / 20HR

1. Kan ik deze opladen met een oplader met de volgende gegevens:

DC 7.2V 400mA?

2. Kan ik hem misschien ook, of beter, opladen met een adaptor met deze gegevens:

AC/DC adaptor instelbaar 1.5 tot / met 12V vermogen 18 Watt?

3. Is een adaptor hetzelfde als een oplader eigenlijk? Op de lader van een ander speelgoed staat geen "oplader" maar adaptor.

4. Welke draad is plus bij adaptors?

Is het de zwarte draad of de zwart/wit gestreepte?

Toegevoegd na 1 minuut:
aanvulling op punt 2. adaptor geeft aan als belastbaarheid max. 1.000mA

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
7.8K

Antwoorden (3)

Het zwarte met het witte streepje er op is in ieder geval de plus. Nu de rest van de vragen nog :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou geen van de adapters hiervoor gebruiken daar je geen enkel overzicht hebt op de laadtoestand van de accu. Hierdoor kan de accu "droog koken" waardoor de accu kapot gaat en bovendien is het nog brandgevaarlijk ook.
Persoonlijk zou ik de accu laden met een acculader die voor motorfietsen word gebruikt. Een goede motorfiets acculader moet "droog koken" voorkomen en slaat af bij een spanning van 14,2 volt. Als u een beetje handig bent met elektronica staat er een schema van een goede lader op internet.(zelf ook gebouwd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1. De accu zal niet geladen worden met de 7,2 volt oplader omdat hij meer dan 12V (en minder ca. 14,5 volt (gemiddeld)) nodig heeft om opgeladen te worden.
2. met de instelbare lader op 12 Volt zal het wel lukken.
3. Een adapter is een apparaat dat twee dingen met elkaar verbindt die afwijkend t.o.v. elkaar zijn. Netspanning is 230V wissel en de accu 12V gelijkspanning. to adapt= aanpassen. De adapter past de 230 aan op de 12V van de accu. Maar de omschrijving "adapter" kan ook van toepassing zijn op een gereedschap of onderdeel. Een oplader is daarmee dus een adapter maar iedere adapter is geen oplader.
Algemeen gesteld kan een adapter die spanning opzet wel gebruikt worden als oplader voor een accu met hetzelfde spanningsgebied, maar is feitelijk bedoeld om een apparaat te laten functioneren (zonder gebruik van de accu). Een oplader kán een te lage stroom hebben om het apparaat te laten functioneren maar dan wel voldoende om de accu langzaam op te laden.
4. Welke draad de plus is, is niet altijd met zekerheid te stellen omdat sommige laders ompoolbaar zijn. Meestal staat het er wel op. Meten is weten!