Als het voertuig al voor de helft op het kruispunt sta heeft die andere dan nog altijd voorrang van rechts?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jawel, dan moet links nog steeds voorrang verlenen aan rechts. Maar rechts mag het niet nemen. Het is niet gebruikelijk dat men de neus van het voertuig dat van links komt er afrijdt. En voor de doorstroming en om eventuele nare situaties te voorkomen kan het vaak verstandiger zijn links toch maar doorgang te verlenen. Een beetje anticiperen is altijd handig.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat laatste begrijp ik niet. Bedoel je dat je bijvoorbeeld als automobilist op een gelijkwaardige kruising afkomt, en dat er zowel van links als van rechts een auto aankomt. Beide andere auto's willen rechtdoor rijden. De auto die van rechts komt heeft voorrang, dus je moet stoppen. Maar jij hebt voorrang op de auto die, van jou uit gezien, van links komt. Maar als jij nou toch moet stoppen om voorrang te geven aan de auto die van rechts komt... dan moet je daarbij de kruising vrijhouden. Je mag niet half op de kruising stoppen. Als je dan toch aan het wachten bent tot de van rechts komende auto de kruising is gepasseerd, dan kan de auto die van links komt net zo goed ook doorrijden. Immers, jij moet toch wachten. Helaas hebben veel automobilisten dat stukje inzicht niet. Ze rijden alvast tot half op de kruising en gaan dan wachten. Ze denken dat ze dan keurig voorrang geven aan de auto die van rechts komt. Maar intussen blokkeren ze wel de doorgang voor de auto die van links komt. Terwijl de doorstroming veel beter zou zijn geweest als ze zich aan de regels zouden houden en vóór de kruising zouden wachten. Is dat wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een bestuurder al half op een kruising staat, kan het zijn dat hij de situatie verkeerd ingeschat heeft of hij is een dwingeland. Of hij heeft gedacht, als ik het niet doe, sta ik hier morgen nog. Het is niet in orde, maar de auto staat er nu eenmaal. Als verkeer van rechts moeizaam met veel gepulk net aan voorlangs kan en daardoor het kruispunt ook niet meer goed kan overzien is het vaak verstandiger en veiliger voor jezelf om te wuiven: "Ga dan maar, als je zo nodig moet." Opgeruimd staat netjes.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ja, dat klopt. Verder heb ik zo'n opdringerige haasthebbende bumperklever liever voor me dan achter me. Dat is veel veiliger.

Antwoorden (2)

Je mag degene die voorrang heeft niet hinderen. De ander moet zijn weg ongehinderd kunnen vervolgen. Ga je er zo voor langs dat het maar net kan, dan zal de ander zijn gas moeten loslaten of zelfs remmen van de schrik.
Dat is dus niet ongehinderd door laten gaan, ook al ‘kon je ervoor’.
De politie zal bekeuren wanneer duidelijk is dat de ander gehinderd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jackall, dat bekeuren zal niet zo snel gebeuren. Dat gebeurt alleen als het kruispunt dusdanig geblokkeerd wordt dat er een politieregelaar aan te pas moet komen om de boel te ontwarren.
Je mag niet half op het kruispunt gaan staan als er iemand van rechts komt. Als er iemand van rechts komt, moet je diegene voor laten gaan.

Je mag ook niet half op het kruispunt gaan staan als je daarmee de doorgang blokkeert voor anderen. Dit geldt ook als die anderen er nog niet zijn. Je mag een kruispunt pas oprijden als je er meteen weer vanaf kunt rijden. Een kruispunt moet namelijk altijd vrij blijven.

Kortom, als je je aan de regels houdt is jouw vraag nooit van toepassing.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is inderdaad een beetje dom van links. +