Waarom slaat mijn achterruitverwarming van mijn auto automatisch uit?

Mijn auto heeft geen achterruitenwisser. Bij (hevige) regen zet ik dan vaak mijn achterruitverwarming aan, dit helpt ook wel. Maar heel vaak slaat de achterruitverwarming vanzelf uit terwijl mijn Climate Controle niet op automatisch staat. De ruit is nog steeds nat, dus het lijkt mij niet de beveiliging om te voorkomen dat de spiralen doorbranden. Of toch wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Het beste antwoord

Dit is inderdaad geen bug maar een feature. Je achterruitverwarming slaat na ca. 10 minuten vanzelf af.
Het slurpt zoveel stroom dat het je brandstofverbruik negatief beïnvloedt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, dan ga ik eens timen :-) had namelijk het idee dat ie de ene keer langer dan de andere keer aanstaat. Vandaar de vraag. Thnx +

Andere antwoorden (4)

De achterruitverwarming is hoofdzakelijk bedoeld, om een beslagen of bevroren achterruit weer "helder" te maken. Normaal gesproken zit er dus een tijdschakelaartje die bij normale omstandigheden de achterruit weer helder maakt. Aan de regen die van buitenaf de auto op je achterruit komt kan de achterruitverwarming niets tegen doen. Normaal gesproken loopt het water er ook vanaf. De achterruitverwarming is dus alleen voor binnen bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet welk merk auto je rijdt, maar ik ben met dit probleem naar de garage gegaan (voor een BMW). Het blijkt dat als de accu onder de 40% capaciteit zit, er automatisch stroomverbruikers zoals een achterruitverwarming worden uitgeschakeld omdat je anders het risico loopt dat je niet meer kunt starten.

Ook is een achterruitverwarming niet bedoeld om de ruit schoon te houden bij regen, maar om een bevroren ruit van ijs te ontdoen. Normaal gesproken is dat met 10 a 15 minuten wel gebeurd en kan de verwarming automatisch worden uitgezet om onnodig leegtrekken van de accu te voorkomen
paulus811
14 jaar geleden
De reden dat veel achterruitverwarmingen uit slaan is omdat het één van de grootste stroomverbruikers in de auto is. Bij korte stukken rijden met licht , radio , wissers verwarming en achterruitverwarming trekt de dynamo het niet om de accu op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn automerken (oa Ford) waarbij de achterruitverwarming via een tijdrelais uitgeschakeld word dit om te voorkomen dat deze ongemerkt stroom blijft gebruiken en dus onnodig slijt.