Met de auto van Hoofddorp naar Beverwijk: fileverwachtingen?

Binnenkort moet ik regelmatig op steeds verschillende tijdstippen van de dag naar Beverwijk (in de buurt van de bazaar) vanuit omgeving Hoofddorp. Daarvoor neem ik de N205 - A9 - Velsertunnel etc

Ik heb het nu twee keer gedaan terwijl ik er om 10 uur moest wezen, de eerste keer geen probleem maar vandaag één grote puinhoop. Ik deed er bijna twee keer zolang over.

Was dit toeval of moet ik altijd bij de aansluiting van de N205 richting A9 rekening houden met ellende? Tussen welke tijden is het zeker mis? De tijden dat ik er moet zijn liggen uiteen van 7:00 tot 15:30.

Toegevoegd na 9 uur:
Graag reacties van mensen die hier ook wel eens rijden. Ik vertrouw de algemene sites niet zo.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Poet
10 jaar geleden
http://www.anwb.nl/verkeer/nederland/verkeersinformatie/dagelijkse-drukke-trajecten
Dat geeft wel een indruk

Antwoorden (3)

Kijk eens op deze sitè en vul de tijden in.
Er wordt dan rekening gehouden met de gemiddelde reistijd .
www.vid.nl/Reistijdverwachting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe rijd je, vooral 's ochtends, de "goede" kant op. Rond de Velsertunnel staat het dan meestal de andere kant op vast. Maar de Velsertunnel is vrij gevoelig voor ellende. Omdat deze tunnel lager is dan de meeste tunnels, zijn er meerdere keren per week vrachtwagens die te hoog zijn. Om te voorkomen dat ze de tunnel kapot rijden, gaan alle lichten op rood en wordt de vrachtwagen van de weg gehaald. Dat levert, vooral in de spits, al snel een file op.
De tunnel heeft geen vluchtstrook, dus bij pech of een ongeval slibt de tunnel snel dicht. Daarnaast dient de Velsertunnel als backup voor de Wijkertunnel. Als die laatste gestremd is, moet alles door de Velsertunnel.
In de meeste gevallen gaat het goed, maar de kans op vertraging is wel vrij groot.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dom foutje gemaakt, ik rijd door de Wijkertunnel ipv de Velser ;)
Het kan door allebei zie ik. Kan ik nog als ik onderweg ben zien of ik de Velser of Wijker moet nemen? Electronische informatie?
bamibal
10 jaar geleden
Vlak na zijkanaal C staat een informatiebord. Daar staat, als er aanleiding voor is, wat de vertraging per tunnel is.
http://goo.gl/maps/m1oBO
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh super! Bedankt!
Ik heb even een mailtje gestuurd naar iemand die in het verleden dagelijks over die route reed, maar dan de andere kant op. Uit het antwoord haal ik de volgende punten:

Naar Beverwijk toe zou op de genoemde tijden geen probleem moeten zijn, want je rijdt (zoals ook door “Bamibal” genoemd) tegen de drukte in.

Echter de stremmingen door meldingen van te hoge vrachtwagens voor de Velsertunnel zijn talrijk en onvoorspelbaar. (“Bamibal” vermeldde dat probleem ook al.)

Een ander obstakel kan de brug over Zijkanaal C zijn. Die brug heeft vaste openingstijden als er aanbod is. Voor tijden kun een mail sturen naar Rijkswaterstaat. Dan krijg je netjes een antwoord met de openingstijden.

Ik heb zelf dan maar even gezocht op het internet en heb alvast iets gevonden over die brug:
Onderstaande gegevens betreffen overigens de periode half april – half oktober 2013.
(Voor volgende perioden zou ik deze bron in de gaten houden: http://www.allesovervaren.nl/bediening-bruggen-en-sluizen/staande-mastroute-noordzeekan-dordrecht-ma-vr-2008/ )

Maandag t/m vrijdag: 06:00, tussen 12:00 en 13:00, 20:00.
Bron: http://www.allesovervaren.nl/wp-content/uploads/2013/04/tijdschema-Noordzeekanaal-Dordrecht-ma-vrij-2013-vjul.pdf . De brug in de rijksweg A9 over Zijkanaal C staat op de tweede regel in dit overzicht.

Op zaterdagen alleen om 09:00, 12:00, en 19:00.
Bron: http://www.allesovervaren.nl/wp-content/uploads/2011/07/tijdschemaspaarne-Noordzeekan.-Dordrecht-2013-ZATERDAG.pdf

Op zondagen alleen om 09:00, 13:00, en 19:00.
Bron: http://www.allesovervaren.nl/wp-content/uploads/2013/04/tijdschemaspaarne-Noordzeekan.-Dordrecht-2013-ZONDAG-vjuli.pdf

Tenslotte: in het weekend kun je Beverwijk vanuit het zuiden zeker op de zondag niet filevrij benaderen i.v.m. de drukte vanwege de “Zwarte Markt”.
Bordensteker