wie is schuldig bij een aanrijding als een auto van rechts komt maar wel door rood rijdt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
13.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als iemand door rood rijdt is het natuurlijk duidelijk dat deze in overtreding is. Maar ik begrijp de verwarring. Onlangs kwam ik op een groot rond punt waarbij aan de vorige afslag het rechterbaanvak meegaat. Wagens die de volgende afslag willen hebben moeten ter hoogte van deze oprit dus van baanvak verwisselen. Ik heb me lang afgevraagd wie er in fout zou zijn als op dat moment iemand het rond punt zou oprijden terwijl de bestuurder op het rondpunt van baanvak wisselt. In theorie kan je stellen dat iemand op het rond punt sowieso voorrang heeft, of deze nu een manoeuvre uitvoert of niet. Tenzij hij dit manoeuvre niet mag uitvoeren, bijvoorbeeld vanwege een doorlopende witte lijn. Dus uiteindelijk kwam ik op het volgende: als op het rond punt ter hoogte van de oprit een doorlopende witte lijn de rijvakken scheidt dan heeft hij die het rond punt oprijdt voorrang. (van zodra de wagen links van rijvak wil veranderen rijdt de andere wagen al op het rond punt en heeft de wagen links geen voorrang meer). Gaat het om een onderbroken witte lijn heeft de wagen op het rond punt natuurlijk voorrang. Om maar aan te geven dat het erg verwarrend is als de verschillende regeltjes zo samen komen dat het 'm in dat soort details gaat zitten. Komt daarbij dat zij die een voorrangsweg oprijden soms vergeten dat ze dit rechts moeten doen tenzij er op de weg waar zij reden ook verschillende rijvakken waren én dat ze er rekening mee moeten houden dat iemand die links rijdt naar rechts kan komen.

Het beste antwoord

Degene die door rood rijdt is schuldig. De volgorde van regeling is namelijk dit:

- Politieagent geeft seinen
- Verkeerslichten
- Rechts heeft voorrang

Toegevoegd na 26 minuten:
HIERARCHISCHE VOLGORDE
1. De bevelen van een bevoegd persoon
2. Verkeerslichten
3. Verkeersborden
4. Wegmarkeringen
5. De verkeersregels

Hier de COMPLETE volgorde :P
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De door rood rijdende auto.

'Rechts gaat voor' is een regel die eigenlijk maar weinig toegepast dient te worden, namelijk alleen bij gelijkwaardige kruispunten. Het is de minst belangrijke voorrangsregel, want andere regels zoals die van een voorrangsweg, haaientanden, tram-heeft-altijd-voorrang en een rood licht gaan erboven.

Uiteraard kan het zijn dat beide auto's door rood reden, dan zijn ze allebei even schuldig lijkt me. 'Maar ik kwam van rechts' is dan niet meer van toepassing.

Groet,
Amfi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de auto door rood rijdt, maakt het niet uit of hij van rechts komt. Hij heeft dan de wet overtreden en een onveilige situatie veroorzaakt, daarom is hij verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De auto die door rood rijd. Voor rood licht moet je ALTIJD stoppen (behalve hulpdiensten met spoed). Ook auto's die van rechts komen. Net als bij een plek met haaientanden. Als een auto van rechts voor haaientanden staat heeft die GEEN voorrang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De auto die geen voorrang geeft is aansprakelijk voor de schade.
Degene die door rood rijdt krijgt hoogstens een boete voor de verkeersovertreding.
Mits dat bewezen kan worden.
Mogelijk was aan zijn kant het rode licht defekt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een rood licht wat defect is is bijna onmogelijk, zodra de regelautomaat een defect rood licht detecteert gaat deze op storing waardoor de gele lampen gaan knipperen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie, hoe weet jij dit zo zeker?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie's antwoord is juist. Of het licht defect is, is niet relevant. Als dat zijn verklaring is, valt het tegendeel niet te bewijzen, en dus kan hij alleen een bekeuring krijgen voor door rood licht rijden. De verzekering zal de schuldvraag onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
valt het tegendeel niet te bewijzen, Meerdere getuigen die het tegendeel beweren, agent die geen defect constateert...
Rechts heeft voorrang. Die auto had er niet horen te zijn, maar hij was er nou eenmaal wél. Zijn fout betekent niet dat jij ook een fout mag maken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is de wereld op zijn kop en slechts in uitzonderlijke gevallen waar. In de meeste gevallen maak je namelijk helemaal geen fout wanneer je iemand niet aan ziet komen de door rood rijdt. Een verkeerslicht is er juist voor zodat je bij groen geen zorgen hoeft te maken over andere voorrangsregels. Alleen wanneer je door groen rijdt en bv. opzettelijk de roodrijder aanrijdt om een slaatje te slaan uit je verzekering, als men dat vaststelt dan ben je alsnog de sjaak. Geldt overigens vooral bij gelijkwaardig verkeer, omdat fietsers en voetgangers beschermd zijn.
Als het waar zou zijn wat jij zegt, dan kun je verkeerslichten net zo goed afschaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat het afschaffen van verkeerslichten betreft: die regelen de verkeersstromen. Dat is nuttig en anderen rekenen daar op. Degene die door rood rijdt is dus altijd een klojo.
Oók als er geen kruisend verkeer is. Is er wél kruisend verkeer, dan gelden daarvoor alle normale verkeersregels. In dit speciale geval: verkeer van rechts heeft voorrang. Reddie had dus gelijk: de door-rood-rijder krijgt hoogstens een boete; de geen-voorrang-gever betaalt de schade.
Dat-ie daarbij hevig de pest in heeft, is begrijpelijk!