Mijn auto is 4 jaar oud en en heeft 46000 km gereden nu is mijn dynamo kapot,mijn vraag is kan dit en hoelang is de levensduur van een dynamo?.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
14.9K

Antwoorden (4)

Met die kilometer en die leeftijd is het wel heel erg vlug. Een dynamo is een stuk mechanica en daar hoeft maar iets grof/hard vuil in te komen en hij kan kapot draaien. Vocht in de dynamo kan ook funest zijn, kortom er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor een dynamo stuk gaat, en als dat zo vroeg is dan heb je pech. Je kunt proberen coulance te krijgen bij de dealer, omdat dit best wel een uitzonderlijk geval is. Hoe lang de levensduur van een dynamo is, is niet te zeggen. Er zijn auto's die van nieuw af tot aan de sloop met de eerste dynamo doen, maar er blijven ook nog steeds dynamo's stuk gaan.
Succes!!!
jc54
10 jaar geleden
Een dynamo bestaat grofweg uit een mechanisch en een elektronisch gedeelte. Mocht er iets fout gaan in het elektronische gedeelte (b.v. gelijkrichtbrug) dan kan je dynamo verder nog perfect in orde zijn, maar de diagnose 'kapotte dynamo' is dan snel gesteld.
Vroeger werd in de garage de dynamo nog getest en gerepareerd. Tegenwoordig zijn er gespecialiseerde bedrijven die dynamo's reviseren. Financieel gezien is het goedkoper om je dynamo te laten vervangen door een revisie dynamo welke doorgaans niet onder doet voor een nieuwe dynamo. Dus zal je moeten accepteren dat hij vanwege een defect vervangen moet worden.

Gebruik je veel stroom (toeters en bellen) dan zal je dynamo harder moeten werken en eerder slijten. Maar bij normaal gebruik mag je verwachten dat een dynamo 10 jaar mee kan gaan of 200.000 km. lijkt mij reëel.

Hier zou je een punt kunnen hebben om naar de verkoper van je auto te gaan en deze aansprakelijk te stellen voor de deugdelijkheid en duurzaamheid van de dynamo.
In dit geval zou ik het redelijk vinden dat jij voor 40% van de kosten opdraait.

Helaas is je dynamo te vroeg defect geraakt maar allerlei factoren kunnen er voor zorgen dat een dynamo vanaf het begin defect is tot een autolevenlang meegaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij jouw dynamo is dat 4 jaar, bij mijn auto 13 jaar en alles ertussen is mogelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan gebeuren. Een dynamo is in massaproduktie gemaakt en 1 op de 1000 is niet ok! Pech.
De dynamo van de fiat Panda 1.2 van mijn zoon, moest al vervangen worden na 21600 km, auto is nog geen 4 jaar oud. Ook veel te snel. Ook hier zegt de dealer jammer en doet verder geen ....