Mag je een (boxspring) bed op een auto vervoeren?

Ik wil op marktplaats een bed gaan kopen van 1.40m bij 2.00m.
Hiervoor moet ik 4km rijden, dat is dus opzich niet heel ver.
Is het legaal om het bed op een auto te vervoeren?
Snelwegen kan ik vermijden, dus dat scheelt al een boel.
Ik ben benieuwd!

Toegevoegd na 37 seconden:
ps: mijn auto is 1.70 breedt. En ik wil hem vervoeren op dakdragers.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
8.4K

Antwoorden (3)

Geen probleem. Hij zou aan de zijkanten zelfs nog 20 cm mogen uitsteken.... Maar zelfs dat is niet aan de orde. Indien goed vast gebonden, zou rijksweg ook mogen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zet hem goed vast en geen agent die hier moeilijk over doet +.
Het gaat vooral om het gewicht. Ik neem aan dat Je een imperiaal hebt. Een autodafe mag meestal maar zo,n 50 kilo dragen. Als de boel verder niet uitsteekt en het gewicht binnen de marges valt. ( zoek op wat de maximale daklast is van jouw auto) dan is er geen bezwaar.

Toegevoegd na 45 seconden:
Autodafe moet zijn: autodak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let niet alleen op de maximum dak last, maar ook op de maximale belading per drager. En afhankelijk van hoe de dragers op de auto zitten ook letten op aan de achterkant buiten de auto uitsteken van de boxspring., eventueel reflecterende plaat aan vastmaken..
IN DE BREEDTE ONDEELBARE LADING
Lading die in de breedte ondeelbaar is mag niet breder zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is met een maximum breedte van drie meter. De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken tot een maximum breedte van 2,55 meter. Deze lading moet u zodanig laden dat deze aan beide zijden even ver uitsteekt.

Uitsluitend bij personenauto's, mag de lading maximaal 20 cm buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken tot een max. breedte van 2,55 meter.