Heeft de auto voorrang omdat ie een voorrangsweg oprijdt of heeft de fietser voorrang omdat ie rechtdoor op dezelfde weg is?

De fietser komt vanaf de ventweg.
Kruispunt diamantring-hondsruglaan Eindhoven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh oh... Voorrang omdat je een voorrangsweg *oprijdt*? Dat heb je dus nóóit om die reden.

Het beste antwoord

rechtdoorgaand verkeer en afslaand verkeer klinkt leuk, maar zoals al werd opgemerkt kom de fietser van een ventweg en slaat af om de voorrrangsweg (hondsruglaan) over te steken.

De auto die vanuit de diamantring komt slaat linksaf en moet alle voorzichtigheid nemen bij het uitvoeren van de manoevre, er staan bovendien haaietanden en bebording die dit ook nog eens een keer benadrukken.

Vanuit het gezichtspunt van de fietser staat er niets aangegeven wat met het verlenen van voorrang te maken heeft anders dat deze op een rood stuk asfalt rijdt welke een fietspad aangeeft.

Het licht aan de inrichting van de kruising of de manoevre op het kruisingsvlak wordt uitgevoerd, als dat zo is zouden beide voertuigen bezig zijn met een bijzondere manoevre en geldt dat de fietser voorrang zou hebben op de auto. (vroeger omschreven als korte bocht gaat voor lange bocht)

Ik zou er niet blind op varen, de fietser verliest immer alstijd van de auto, maar stel hem eens bij de gemeente, die hebben inrichtingstekeningen van kruisingen en kunnen je heel snel een antwoord geven.

Overigens haal ik mijn wijsheid ook maar van google street view en valt het mij ook nog eens op de de oversteekplaatsen voor de fietsers niet uitblinken in zichtbaarheid voor de naderende automobilisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat je niet duidelijk aangeeft of je vind of de fietser of de auto voorrang heeft.

Andere antwoorden (6)

de fietser, die gaat rechtdoor op dezelfde weg. Dit natuurlijk alleen als er geen tekens (of borden) op het wegdek zelf zijn aangebracht die deze situatie overrulen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze rijden beide niet op de voorrangsweg. Dus geldt "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor", zodat de fietser voorrang krijgt.

In deze situatie heeft zelfs een voetganger voorrang, maar die zal dat volgens mij nooit nemen en ook nooit krijgen. Met rijles ging mijn rijinstructeur vol op de rem om in eenzelfde situatie een voetganger voorrang te geven. En de voetganger was op dat moment net zo verbaasd als ik was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er niets van. Verkeer op een ventweg gaat niet' 'rechtdoor' in jouw geval, maar reed aal op de voorrangsweg en slaat af.
Verkeer van een ventweg aan de rechterkant van de weg, die de weg zelf opgaat heeft ook geen voorrand. Vaak dit soort botsingen uit misverstand gezien, waarbij een auto op een ventweg op een kruispunt aankwam en dacht dat hij dan voorrang had.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ik weet niet zeker of ik het plaatje helemaal goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fietser heeft voorrang. Echter in situaties als deze zal de fietser geen gebruik maken van zijn recht om door te fietsen.

Ik zulke situaties zal ik de fietser met armbewegingen en groot licht aanzetten om door te fietsen.

Dit zijn situaties die veel voorkomen zoals ook voetgangers en zebrapaden. Voetgangers stoppen met oversteken als er een auto aankomt op zich niet slecht omdat er veel autorijders zijn met een z.g. kort lontje of die altijd haast hebben.

Ik ga van het standpunt uit dat voetgangers het recht hebben om over te steken en daarom stop ik altijd voor een zebrapad. In andere situaties geef ik zeker aan voetgangers voorrang tenminste als het mogelijk is. Maar zeker als het regent. Ik zit droog en zij worden nat !!!

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou of die voorrang heeft of niet , fietsers zijn altijd vervelend want die zijn TE beschermd , in Rotterdam hebben ze die regels iets aan gepast voor fietsers.

Al zit je in je auto en je staat geparkeerd en er fiets iemand tegen je fiets aan ben jij nog fout (eigen evaring) , mits je getuiges hebt.

Maar hier denk ik mits die geen voorrangs borden heeft of wat dan ook is het nog altijd , kijk je in ze oor dan mag je door :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
simpel:
alle verkeer van rechts (ook fietsers en voetgangers) hebben op gelijkwaardige kruisingen voorrang.
alle rechtdoorgaande verkeer (ook fietsers en voetgangers) heeft voorrang.
dat in deze kwestie de fietser over een ventweg rijdt is van geen belang. als hij van rechts komt of tov de auto rechtdoor rijdt, dan heeft hij voorrang.