Kan ik IPV maat 215/40/R17 ook 205/50/R17 gebruiken ?

Momenteel ligt er een set banden onder mijn auto maat 215/40/R17 maar een daarvan is kapot.
Nu zou ik willen weten of ik ook 4 maal 205/50/R17 kan gebruiken.

Hier is een dergelijke vraag over geweest maar dit betrof slecht een enkele band en het was een andere maat zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/banden/maat-band-215-50-17.420638

Ik hoop dat iemand goede raad kan geven.

Alvast dank.

10 jaar geleden
in: Auto's
6.2K

Het beste antwoord

Ja dit is mogelijk
maar zoals eerder gezegd krijg je een afwijking in de snelheidsmeter en km teller
de band heeft genoeg hoogte om het verschil in velg breedte op te vangen

let wel op dat je voor apk GEEN verschillende banden maten mag hebben op een as
ook krijg je bij een te groot verschil tussen voor en achter bij hogere snelheden problemen met abs, esp,automatisc AWD systeen en met sommige systemen je bandenapanningscontrole systeem

samengevat, het is mogelijk (technisch gezien) maar voor sommige auto's gaat dit voor problemen zorgen als je niet alle vier de banden tegelijk vervangt

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je geen andere velgen gebruikt, steken deze wel verder uit en beschadigen eerder.
als je wel andere velgen wil moet je er eerst zeker van zijn dat deze maten passen en in dat geval zijn iets smallere velgen aan te raden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Shiny220
10 jaar geleden
Dank je wel voor het nuttige antwoord :) Ik ga inderdaad alle vier de banden verwisselen. De maat is ook bekend, het blijft 215 met ipv 40 nu 50 R 17. Dan zou de band dus ietsje hoger liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is wel mogelijk, maar houdt er rekening mee dat er een aantal dingen gaan veranderen.
de afrol omtrek verschilt dan 7%!! met de vorige banden. (geadviseerd wordt max 3%, en dat is eigenlijk al veel) door dit verschil wijkt de snelheidsmeter bij een snelheid van 120 op de teller al bijna 10km/u af
ook wordt je stuur gedrag flink beïnvloed (negatief) ik weet niet wat de reden is om van bandenmaat te wisselen.
de maten 205/45R17 en 205/40R17 komen dichter in de buurt van je huidige afrol omtrek.
Shiny220
10 jaar geleden
Wederom mijn dank voor het fijne antwoord :)

Andere antwoorden (2)

Nee je kan niet wisselen omdat de eerste maat 215 de breedte van de velg is. Je kan dus geen banden van 205 breed op een velg van 215 breed leggen.
P.s. De 2e maat geeft de verhouding tussen de breedte en de hoogte van de band weer.
Het 3e getal is de diameter van de band in inches
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tis natuurlijk de vraag hoe breed de velg is. 215 was de breedte van de band.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet waar. In de meeste gevallen kan dit gewoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan zeker. Mits de huidige band niet al te krap om de velg zit en dus eigenlijk al te smal is voor de velg. Elke velg heeft een bepaald breedtebereik aan banden wat ie aan kan.
Dit zou in de meeste gevallen meestal wel moeten kunnen. Houd er rekening mee dat je een minimaal verschil krijgt op je snelheidsmeter en in je kilometerstand. Deze afwijking kan je hier berekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet dat mij die punten uitmaken, maar waarom is dit een slecht antwoord? Een beredenering hiervoor zou ook wel nuttig zijn.
Shiny220
10 jaar geleden
Ik vind een erg goed antwoord :) Dank je wel hiervoor :)