Wie is er hier aansprakelijk voor de schade?

Wij zijn in een slip geraakt met de gladheid, de auto achter ons reed ons aan waardoor wij tegen een paal belandde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

"Artikel 19 reglement verkeersregels en verkeerstekens luidt: De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Deze regel is een veelgebruikte regeling bij de vaststelling van aansprakelijkheid in kop-staartbotsingen. Als degene die achterop rijdt in een kop-staartbotsing niet voldaan heeft aan deze verplichting zal hij inderdaad schuldig zijn aan het ontstaan van een aanrijding. Bovendien zorgt deze regeling er meestal voor dat er een vermoeden van schuld rust op degene die achterop reed. Dat wil echter niet zeggen dat deze laatste ook zonder meer aansprakelijk is voor het ontstaan van de aanrijding.

Het blijft altijd de taak van de eisende partij om te bewijzen dat de aanrijding ook inderdaad ontstaan is doordat de achteroprijder onvoldoende afstand hield, de persoon die achterop reed kan echter ook een heleboel zaken inbrengen waardoor de aansprakelijkheid voor de aanrijding geheel anders komt te liggen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De archterop rijdende auto is altijd verantwoordelijk. Dus jullie hebben geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dachten wij dus ook maar ze stellen ons aansprakelijk
schade 5450 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, achterop rijdend verkeer is altijd fout, dus aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben wel een rechtsbijstandverzekering erbij dus
nu maar hopen op een goede afloop.
Bedankt voor je antwoord.
De achteropkomende auto had genoeg afstand moeten houden om op tijd te kunnen stoppen rekening houdend met de weersomstandigheden. Als hij niet gestopt is, ligt de verantwoordelijkheid dus bij hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De achteroprijdende auto is aansprakelijk voor de schade aan jullie auto, en jullie zijn aansprakelijk voor de schade aan de paal. Jullie reden naar de omstandigheden en situatie te hard waardoor jullie in een ongecontroleerde situatie belanden en schade veroorzaakte aan een ander. De achteroprijdende automobilist hield niet genoeg afstand en reed ook te hard onder die omstandigheden waardor hij schade veroorzaakte aan vermoedelijk de achterzijde van jullie voertuig. Beide zijn dus aansprakelijk voor een deel van de schade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze schade betreft alleen onze auto.
Wij naderde een rood stoplicht dus waren al aan het remmen. De politie bevestigde dat er op die plek niet gestrooid was. Het was op een links voorgesorteerde vak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paal zou ook nog voor rekening van de achteropkomende kunnen zijn. In Dld is diegene zonder winterbanden het haasje. Getuigen kunnen voor zowel abogaart als voor de achteroprijdende van voordeel zijn. Ik ben benieuwd!
(Waarschijnlijk mogen beide voor de kosten opdraaien)
Je geeft aan dat jullie verantwoordelijk zijn voor ruim 5000 euro. Voor welke schade is deze dan voor de auto die jullie heeft aangereden of de schade die jullie hebben veroorzaakt aan de lantaarnpaal. Daar zit een groot verschil.

De auto achter jullie had afstand moeten houden en is hiervoor verantwoordelijk. De lantaarnpaal is van de gemeente en ook deze moet vergoed worden. Lees ook dat jullie rechtsbijstand hebben. Zou deze maar direct inschakelen.

Hoop verder dat jullie geen letsel hebben opgelopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie reaktie hierboven.
ja we hebben de rechtsbijstand ingeschakeld.
We hebben geen letsel opgelopen maar zijn wel ziek van
deze situatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan me dit heel erg goed voorstellen. Goed dat jullie rechtsbijstand hebben en deze ook zijn ingeschakeld. Deze gaan het voor jullie regelen zodat je zo min mogelijk belast wordt met de zaak.
Sterkte ermee.
in principe geldt het beroemde artikel 19 rvv zoals andere al hebben omschreven.
De vraag is waarom jullie in een slip zijn geraakt en de auto achter jullie niet.
Het zou best kunnen zijn dat de achteroprijdende auto wordt geconfronteerd met een slippende auto terwijl dit niet logisch zou zijn.
De afstand tussen beide zou best groot genoeg kunnen zijn, echter doordat jullie in een slip raakten kan de andere partij zich weleens op overmacht gaan beroepen, waarom jullie wel en hij niet.
In dat geval zou het best kunnen zijn dat de automobilist jullie aansprakelijk stelt voor alle veroorzaakte schade.
Kortom het ligt helemaal aan het verhaal van beide partijen en vooral hoe duidelijk men dat aan de verzekering/politie kan maken. Hoe duidelijker/overtuigender het verhaal hoe sneller de afhandeling.
Tegenwoordig werkt met heel veel met verdeelsleutels bij schades en is het allang niet meer zo dat per defenitie slechts 1 partij fout is bij een ongeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien kunnen beide verzekeringen de premies verhogen indien beide partijen voor een deel 'schuld' hebben....