Kan autolak donkerder worden na schade?

Ik ben beschuldigd voor doorrijden na veroorzaken van een aanrijding. Echter heb ik niets gedaan en was ik op het genoemde tijdstip niet thuis en kan dus mijn auto onmogelijk verplaatst hebben.

Nu hebben wij beiden donkerblauwe lakschade, terwijl wij geen van beiden deze kleur hebben. Ik heb fel smurvenblauw en tegenpartij een totaal andere kleur.

Nu wordt beweert door de tegenpartij dat door de "aanrijding" de lak door de schade donker kleurt en ik dus toch schuldig zou moeten zijn.

Is dit zo? Wordt autolak donkerder na wrijving? Omstanders, politie en mijn verzekering vertellen mij nl. dat dit niet kan...

Graag een reactie, alvast heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Beste, het antwoord hierop is nee, niet mogelijk. Ik begrijp dat uw verzekering achter u staat en geheel terecht. Wanneer de tegenpartij bij deze stelling blijft, zou ik u verzoeken uw verzekering te bellen en vragen om bij een door hun aangesloten schade-reparateur een meting te laten verrichten van de kleur die is achter gebleven op uw voertuig. Als deze niet overeenkomstig is met de kleur van de tegenpartij, deze staat vast in het chassisnummer (kleurcode) van de tegenpartij, dan kan de tegenpartij het maar beter opgeven en kan na bevinding hiervan uw verzekering dit dossier sluiten. Mvgr.

Toegevoegd na 12 minuten:
Beste, ben blij dat u gerustgesteld bent en nee, een toetsing zonder licht meting is technisch niet mogelijk en al zeker niet van een foto..Dus in uw geval zou ik mijn zeker niet ongerust voelen, zo lang er geen goed uitvoerig technisch onderzoek wordt gedaan dan valt er in zijn geheel ook niets te bewijzen.

Mvgr.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De lak die op jou auto zit komt van een andere auto af en dat blijft gelijk. Heeft niets met wrijving te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, autolak kan niet donkerder worden na schade. Nieuwere auto's hebben een blanke lak laag als bovenste laag. Deze laag beschermt de kleur. Eventuele verkleuring zou kunnen komen omdat er andere lak op deze blanke lak laag zit (dus de auto die tegen jouw auto aan zat was waarschijnlijk donkerblauw). Meer over blanke lak en de werking hiervan vind je op https://www.alpscoating.nl/vraag-antwoord/