Hoe kun je het beste theorie leren?

Ik ben nu al een half jaar bezig en schiet er niet echt mee op
want ik aan het begin heb geleerd ben ik allang weer vergeten en weet totaal niet hoe ik zo'n heel boek kan gaan leren
een planning maken helpt ook niet, dat werkt niet bij mij
ik kan ook geen uren bezig zijn op een dag, kan mij maar max. 20 tot 30minuten per dag concentreren

Toegevoegd na 31 minuten:
bedoel theorie voor auto

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
26.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor theorie? De algemene of speciale relativiteitsstheorie, de stringtheoroe, de PADI duiktheorie, of het scooterrijbewijs?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ls je je inderdaad maar 20 tot 30 minuten per ag kan concentreren is het voor je medeweggebruikers beter om er mee te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel met dat concentreren vooral het leren. Met andere dingen kan ik me wel langer concentreren. In de auto zelf kan ik het wel

Het beste antwoord

De beste manier om theorie te leren is: de theorie NIET te leren.

Theorie leren is namelijk bijna onmogelijk. Er zijn veel te veel losse regeltjes, zoveel dat niemand die allemaal kan onthouden.

De truc is: zoek naar de samenhang. Zodra je die samenhang ziet, hoef je nog maar een stuk of tien regeltjes te onthouden. Alle andere regels kun je dan zelf wel bedenken, omdat je de tien basisregels kent en je de samenhang ziet.

Probeer de regels dus niet te *leren*, maar te *begrijpen*.

Bijvoorbeeld met wegrijden uit een parkeerhaven. Mag je zomaar je richtingaanwijzer aanzetten en dan gewoon wegrijden uit een parkeerhaven? Nee, dat zou gevaarlijk zijn, het verkeer op de weg heeft voorrang. Aan de andere kant willen we het OV stimuleren, daarom mag de bus *wel* zijn richtingaanwijzer aanzetten en dan de weg oprijden, en moet jij die bus maar voorrang geven.

Da's dan weer leuk bedacht, dat we de bus wat extra voorrang willen geven om het OV te stimuleren en de bus een kans te geven zich aan zijn dienstregeling te houden, maar als je dat *buiten* de stad zou doen, waar men 80 rijdt, zou dat toch weer te gevaarlijk worden, want dan zouden de auto's met 80 op die bus knallen. Dus OV stimuleren is leuk, maar buiten de bebouwde kom wordt dat toch te gevaarlijk.

Dit heb ik getypt bij wijze van voorbeeld. Al die regeltjes voor de bus die wegrijdt van een bushalte, heb ik echt niet onthouden. Ik heb het *principe* begrepen dat achter die regeltjes zit. Daardoor kan ik al die regeltjes opnoemen, zonder dat ik ze ooit heb hoeven onthouden.

Deze truc werkt heel goed, ook op andere gebieden. Zorg eerst dat je je stof begrijpt. Dan blijft er nog maar heel weinig over om te leren.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik neem aan dat je het het over de auto of brommer theorie. Er bestaan voldoende cd roms met oefen toetsen ed. Moet je ff op googlen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de theorie het beste proberen te visualiseren.

Neem een eenvoudig iets als de saaie theorie van gewichten en spanningen in bruggen. In plaats van de draagkracht van een stalen balk te proberen te onthouden, kan je ook zeggen: 200kg kan die balk hebben. Dat zijn 5 superdunne modellen (of een hele dikke amerikaan) en dan in je hoofd het beeld te pakken van de dikke amerikaan van 200 kg die door de balk zakt.

Zo maak je de stof levend voor je.

natuurlijk hoef je niet alles meteen als een belachelijke situatie voor te stellen. Maar maak het tastbaar. bedenk de situatie waarin het relevant is.

Hopelijk kan je je dan ook beter concentreren. Want 20 minuten per dag concentratie vermogen komt op het punt dat je wellicht eens met een huisarts moet gaan praten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerssituaties zijn ideaal om te verbeelden. Gebruik je fantasie en bedenk allerlei concrete verkeerssituaties waar je in terecht kunt komen.

Toegevoegd na 30 seconden:
Op de onderstaande link staan nmog meer tips
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee avonden achter elkaar (minimaal 2 uur per avond) via internet toetsen maken. Als je dit een paar dagen voor je examen doet, moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je het beste ga proberen begrijpend te leren bij elke vraag , vraag je je af waarom weet ik dat niet of waaarom heb ik dat fout als je jezelf dan verdiept in het antwoord dan zul het beter begrijpen en sla je het ook automatische beter op ( je harde schijf ) succes gr ron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kij deze site eens.

http://www.theorie-leren.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ook eens op deze website: http://www.theorie-examen-oefenen.nl.

Op deze website staan allerlei tips hoe je gratis je theorie examen kan oefenen.