Waarom kun je een auto starten zonder de koppeling in te drukken en een trekker niet?

Zowel bij automaatautos als bij trekkers zit een electrische veiligheid zodat je de motor niet kunt starten, waarom bij schakelautos niet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Het beste antwoord

Om te beginnen, een automaat-auto heeft geen koppelingspedaal. Zit er wel een koppelingspedaal in, dan is het geen automaat, maar dan kan het een computergeschakelde auto zijn. Dit zie je o.a. veel bij vrachtwagens.
Als je een auto start, dan zal deze in het begin even verhoogd stationair draaien, wat genoeg is om een auto weg te laten rijden als hij in zijn drive staat. Daarom moet je bij veel automaten de rem intrappen om te kunnen starten. (Stel dat de neutraal positiesensor defect is). Om precies dezelfde reden zit die beveiliging ook op een trekker, want als zo'n monster plotseling weg zou rijden tijdens het starten kunnen er grote ongelukken gebeuren.
Waarom geen startbeveiliging op de meeste handgeschakelde auto's? Omdat men er van uit gaat dat zo'n auto niet direct aanslaat als hij in de versnelling staat, omdat de trekkracht te gering is.
jc54
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat geldt niet voor alle auto's. Uiteindelijk is het een economische afweging. Een beveiliging kost geld. Het is daarom aan de markt om te bepalen of consumenten bereid blijken te zijn om voor de beveiliging te betalen. Overigens heb ik zelf wel eens in een tractor gereden waar een dergelijke beveiliging niet op zat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een reden zou kunnen zijn dat je een schakelauto anders niet zou kunnen aanduwen.

Waarschijnlijk is het eerder omdat het altijd zo geweest is en er geen reden is om het te veranderen.
Ook hoef je de koppeling niet in te trappen als de auto in zijn vrij staat.