Wie heeft er voorrang? (Zie tekening)

Op een ongelijkwaardige T-splitsing komen 3 auto tegelijk aan rijden. A wil rechtdoor, B wil linksaf en C wil ook linksaf. A zou voorrang moeten geven aan C, C zou voorrang moeten geven aan B en B moet weer voorrang geven aan A. Dus de vraag, wie heeft er hier voorrang?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
5.8K

Het beste antwoord

A heeft voorrang.

De reden is:

C moet wachten op B. B komt namelijk van rechts. B moet wachten op A. A rijd namelijk rechtdoor. En recht doorgaand verkeer heeft voorrang boven afslaand verkeer. Als A nu C voorrang zou willen verlenen heb je een pad stelling. Om deze te doorbreken is in de wet opgenomen dat C voorrang moet krijgen. (Dit is wel eens een misverstand, je mag het namelijk niet nemen). A kan in deze geen voorrang verlenen.

Dus mag A als eerste rijden. Dan B en dan pas C.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

A, B, C rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rechtdoorgaand verkeer heeft in deze situatie voorrang.

Wel kan het zijn bij kruising waar vier auto's staan dat iedereen voorrang moet verlenen. In dit geval moet je proberen oogzcontact te maken en dan moet één persoon het initiatief nemen om als eerste te rijden. Als dit zo is dan moet je niet twijdelen als je gaat en rustig doorrijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De brutaalste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand, blijven wachten totdat er iemand zo brutaal is om door te rijden. Nee hoor, hierboven is het juiste antwoord al gegeven. Maar je maakt dit soort situaties wel vaak mee, dat iedereen op elkaar zit te wachten. En je hebt dan meestal ook niet de tijd om even tekeningen te maken en te gaan kijken hoe het nu echt zit :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Suikerbeessie heeft het juiste antwoord, met juiste motivatie.

Grappig is dat een BIJNA vergelijkbare situatie in de Verenigde Staten alleen anders opgelost zou worden.

Bij een kruispunt van 2 wegen, indien alle 4 toegangen voorzien van verplichte stopborden OF helemaal niets, dan geldt "het recht van de eerste": oftewel, je moet goed in de gaten houden na wie je aan de beurt bent. Dat is lastig, en om die reden houden de meeste Amerikanen (althans, ik) het er maar op dat ze "voor de volgende die na mij komt" optrekken.

De situatie is BIJNA vergelijkbaar zei ik, niet helemaal, maar deze van "eersterecht" geldt ook als 1 van de straten is afgesloten, en er dus feitelijk dezelfde situatie ontstaan is als hierboven.

Maar goed, dat slechts ter lering ende vermaeck... Suikerbeessie verdiend z'n 10 punten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
A, dan B, vervolgens C.
Dan hebben we het niet over brandweer ambulance of politie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor ziekenwagen, brandweer en ambulance de volgende voorgelegd. Zie link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
C, Hij komt van rechts. Na C mag A en daarna B.