Ik vind dat mijn airco (auto) slecht werkt en voel pas koude lucht als ik naar voren leun. Waar kan dit aan liggen?

Ik lees - ook hier in andere airco-vragen - over de noodzaak van het regelmatig bijvullen van de airco. Maar mijn airco doet het wel, alleen merk ik daar weinig van. Pas als ik naar voren leun richting de luchtroostertjes, voel ik pas echt goed dat hij aan staat.

Ik zit relatief ver naar achteren tijdens het rijden, zou het daar aan kunnen liggen? Of zou het een capaciteitsprobleem kunnen zijn? Auto is al wat ouder (ruim tien jaar) en is bestelbus met fictieve dubbelcabine, dus zonder tussenschot. Kan me er ook nog iets bij voorstellen dat die airco het gewoon niet trekt om de hele ruimte te koelen. Maar ik vind het wel sterk dat ik erg zou genieten van m'n airco als ik gewoon de hele rit m'n gezicht op het dashboard zou leggen. Helaas rijdt dat alleen weinig comfortabel.

Wat zou hier eventueel aan gedaan kunnen worden, en wat kan zoiets kosten? Ik weet zo goed als niets van auto's dus kan niet e.e.a. zelf nalopen. Wil best wat comfortabeler rijden deze zomer, maar heb ook weinig trek om voor een hoop geld uitgebreid aan die airco te laten sleutelen. Auto rijdt immers ook prima zonder, en in Nederland is het vaker koud dan warm.

Overigens: airco nakijken en eventueel bijvullen zal wel niet meegenomen worden bij de grote beurt, of wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
9.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben laatst met dergelijke problemen naar de kwik-fit gegaan. Onze auto was het niet meer waard om een dure reparatie te laten doen. Ze zouden 'm bijvullen en als het systeem lek bleek te zijn haalden ze gewoon de vloeistof er weer uit en hoefden we niks te betalen. Gelukkig werkte het na bijvullen weer prima.

Het beste antwoord

Een airco is een gesloten systeem, als het systeem bijgevuld zou koeten worden betekent dit dat er een lekkage in het systeem zit.
De meest goorkomende oorzaak is het niet gebruiken van de airco in de winter. Hierdoor droogt het afdichtrubber uit en er ontstaat een kleine lekkage.
Een slechte monteur vult je airco bij waarna hij het weer doet. (Mits er geen andere problemen met bijvoorbeeld de compressor of het ventiel) een goede monteur haalt het systeem leeg, spoort het lek op en repareert dit.
In het eerste geval kan je voor een paar tientjes klaar zijn, om volgend jaar hetzelfde probleem weer te hebben, in het 2e geval kost het iets meer maar ben je wel weer zeker van een goed werkend systeem.
Belangrijk is om regelmatig de airco aan te zetten, ook in de winter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Auto heeft een tijd stilgestaan, ik heb hem nu sinds een maand of drie. Dit zou dus goed de oorzaak kunnen zijn, ik denk dat er alles bij elkaar een jaar is geweest dat hij amper heeft gereden.

Maar: hij doet het op zich dus wel, als ik naar voren leun naar mijn idee zelfs prima. Of is dat sowieso een teken aan de wand dat het 'dus' níet ok werkt? Ik heb geen idee hoe een airco zou moeten werken, dit is mijn eerste auto. Kun je trouwens een inschatting geven van de "iets meer" kosten van reparatie? ;-) Goede uitleg trouwens, bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een airco haalt de warme lucht uit je auto dmv een koelgas. Dit gas wordt door de compressor aan de motor samengeperst tot een vloeistof. Door de druk wordt dit vloeistof warmer dan de omgevingstemperatuur en koelt hierdoor af. Iets verder in het systeem zit een ventiel die het (inmiddels) gas weer samenknijpt zodat de druk weer een stuk lager wordt. Het gas koelt hierdoor af om vervolgens weer warmte op te nemen uit de auto etc. Etc
Het kan idd door de capaciteit van de airco komen, maar na lange tijd stilstand acht ii deze kans zeer klein.
Je kan de airco bij laten vullen, dit kan goed gaan, maar de kans bestaat ook dat de compressor hierdoor in de soep loopt.
Het laten testen en de reparatie hoeft niet duurder te zijn dan 150 euro, mits er geen lekkage zit in de radiator ( condensor) of de koelelementen ( verdamper).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
150 euro zou nog te overzien zijn, maar toch een hoop geld. Ik zit momenteel zonder werk dus gebruik de auto ook niet erg veel. Is daar een lekje is ontstaan door uitdroging, wordt dat dan erger als je daar niets aan laat doen? Kan daardoor op de één of andere manier schade ontstaan aan andere onderdelen van de airco waarmee een reparatie in de toekomst duurder kan uitvallen dan wanneer ik er nu naar laat kijken? Als dat niet het geval is, kan ik ook even afwachten en als ik deze zomer nog werk vind zodat ik meer zou gaan rijden, alsnog ernaar laten kijken. Anders kan het best wachten namelijk. Als het echt te gek wordt, doet arko het wel gewoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan zonder problemen doorrijden. Zonder de airco aan te zetten. Het koelgas zorgt ook voor de circulatie van olie om de compressor te smeren. Zou je doorrijden met de airco aan zonder voldoende gas erin, krijgt je compressor onvoldoende smering en loopt gegarandeerd in de soep.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, dát is wel goed om te weten. Ik heb 'm op hele warme dagen namelijk wél gewoon aan, omdat het heus wel uitmaakt of hij nu uitstaat of niet. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Bordensteker
10 jaar geleden
Het is vaak moeilijk om op het gevoel af te gaan wat de werking van je airco betreft. Ik bedoel beslist niet te zeggen dat je klacht onterecht kan zijn, maar wel dat je op het gevoel soms maar slecht kunt vaststellen of de airco het echt doet of dat je gewoon de afkoeling voelt van krachtige luchtstroom zonder dat die lucht echt afgekoeld is. Met een thermometertje vlak voor of in de uitstroomopening kun je vaststellen dat de lucht een flink stuk koeler wordt (onder de 10 graden) als de airco functie aan staat, ten opzichte van alleen ventilatie met lucht van bijvoorbeeld 20 à 25 graden, wat voor het gevoel ook nog verkoelend op je gezicht of hand kan werken. En zeker bij stationair draaiende motor is het doorgaans goed te horen dat de motor zwaarder gaat draaien als de airco ingeschakeld wordt. De airco van mijn auto is laatst lek geweest (steentje van voor tegen de condensor geslagen of zo), gerepareerd en nieuw gevuld, en hij doet het nu voor mijn gevoel inderdaad krachtiger dan vóór het lek was ontstaan - toen het lek was ontstaan deed ie het ineens helemaal niet meer (bij mijn auto is er een drukcontact dat de compressor niet inschakelt als de druk weggelekt is).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede tip, van de thermometer. Maar zou je niet een verschil moeten voelen tussen airco en gewoon de blazer flink open op de meest koude stand? Want daar zit wel duidelijk een verschil in. En zoals ik schreef: ik zit duidelijk verder naar achteren met de bestuurdersstoel (vanwege aanpassingen aan o.a. stuur) dan wat 'normaal' is. Zou ik verder naar voren zitten, dan zou ik denk ik niet het idee hebben dat de airco slecht zou werken.
Bordensteker
10 jaar geleden
Okee, als je een duidelijk koudere luchtstroom voelt wanneer de airco aan staat, vergeleken met alleen de ventilatie op vol koud, dan staat buiten kijf dat de compressor van de airco in werking is.
Of de koude-opbrengst voldoende is (d.w.z. normaal voor deze auto), daar kan de thermometer bij helpen.
Als er voldoende lucht uitkomt, én de lucht is voldoende gekoeld (bij niet ál te klam weer moet-ie toch duidelijk onder de 10 graden komen, zou ik van uitgaan), dan zou het alleen nog aan de luchtverdeling over de uitblaasmonden kunnen liggen. Ik neem aan dat de lucht niet hoofdzakelijk op de vloer of de voorruit gericht staat? Er zou heel misschien zelfs een interieurslang ergens onder het dashboard losgeraakt kunnen zijn. Maar dan zou er koude lucht ergens anders voelbaar moeten zijn waar je hem niet verwacht. Gaat het soms ergens opvallend blazen als je de bovenste uitstroomopeningen allebei of allemaal dichthoudt met je handen? Verstopte filters is zoals sib leyras stelt ook een mogelijkheid. Ik weet dan weer niet of een verstopt pollenfilter ook de werking bij recirculatie van de lucht in de wagen (zonder toevoer van buitenlucht) tegenhoudt. De koude-beleving wordt ook een stuk minder als het condenswater niet goed afgevoerd wordt. Warme lucht koelen betekent ook dat je door vochtafzetting op de zgn. verdamper een deel van het vocht uit de lucht haalt, en dat moet niet in het interieur blijven terugkomen. Als de wagen met werkende airco stil staat, moeten vooral bij vochtig weer regelmatig druppels water onder de auto op het wegdek vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm.. ik zou eens moeten kijken met de thermometer hoe groot het verschil is. Dat is duidelijk kouder dan zonder airco, dat wel. Maar is dat betrouwbaar te meten, in een luchtstroom? Met een gewone thermometer meet je volgens mij nooit zuiver de temperatuur van een bepaalde luchtstroom, of valt dat mee? De roosters heb ik al zoveel mogelijk proberen te richten in de richting van mijn gezicht, maar ze kunnen gewoon niet ver genoeg gedraaid worden. Zoals gezegd zit ik veel verder naar achteren dan gemiddeld. Ik kan eens kijken wat er gebeurt als ik iets over die roosters heen leg, maar heb niet het idee dat daar iets geks aan de hand is. Ik heb zelfs gedacht dat als ik één of andere kunststof kap erover kan zetten die de luchtstroom wat meer in mijn richting stuurt (dus halfronde kap met opening aan de voorkant ipv bovenkant, als je snapt wat ik bedoel) dit het probleem grotendeels zou oplossen. Het zit echt in de richting van de luchtstroom naar mijn idee. De andere kant is dat ik aanneem dat een airco wel iets moet doen, ook als je niet direct in die koude luchtstroom zit. In andere auto's heb ik het idee dat dit ook het geval is. In mijn auto zou iemand op de tweede stoelenrij (waar bij mij niet vaak mensen zitten) waarschijnlijk geen verschil voelen tussen airco aan of uit. Ik heb trouwens wel regelmatig druppels op het wegdek gezien onder de auto. Als dat geen andere oorzaak kan hebben dan de airco, werkt dat deel dus wel. (Ik waardeer trouwens erg je meedenken!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof niet dat er een beter antwoord is dan dit, dus ik sluit de vraag eerder. Bedankt ook voor alle reacties, ook de andere meedenkers!

Andere antwoorden (2)

Airco kan snel lek raken! Dat is vaak voor eigen rekening
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn correct maar ook belangrijk om na te kijken : de pollenfilter ! Een auto met airco is normaal voorzien van een pollenfilter. Die filtert de buitenlucht en moet ongeveer elke 30.000km vervangen worden. Als die verstopt zit krijg nauwelijks nog lucht binnen...