Is het toegestaan om de achterruit(en) van je auto te verwijderen?

Mits je een rechterbuitenspiegel hebt, mag je je achterruit en achterste zijruiten bij wijze van volledig zwart verven.
In de APK-regels worden enkel de voorruit en voorste zijruiten genoemd.

Nu ben ik mijn auto (bj 08/2000, hatchback, 3-deurs, geschikt voor de openbare weg, met APK en verzekerd) aan het klaarmaken voor circuit en zou ik t.b.v. gewichtsverlies de achterruiten willen verwijderen.

Is dit in strijd met de typegoedkeuring?

Mijn voorste zijruiten waren van glas en zijn vervangen voor polycarbonaat, dit is dan weer géén probleem, ook al is het niet meer mogelijk om de ramen open / dicht te doen.

Ik snap dat ik de achterruiten ook kan vervangen voor polycarbonaat, maar dit is niet mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (1)

ja, dat is toegestaan. in de wegenverkeerswet staat wel omschreven hoeveel de lichtdoorlaatbaarheid moet zijn van de voorruit en de voorste zijruiten. de andere ruiten mag je dus ook helemaal blinderen of totaal vervangen voor ondoorzichtig ander materiaal.
AlphaLimaSierra