Waar op letten bij een moderne motor in een oude auto?

Ik rijd een oldtimer, met een even zo oude motor. Om iets meer mee te kunnen komen met het huidige verkeer zou ik graag een moderne motor in een klassieker willen bouwen. Waar moet ik, naast brandstof en vermogen, op het gebied van passing op letten bij het selecteren van een motor? Zo zou ik bijvoorbeeld een VW polo/golf 1.4 motor willen plaatsen, maar hoe weet ik of dat gaat passen? Hoe zit dat met de koppelingsplaat? De adapterplaat met het verschillende gatenpatroon spreekt voor zich, maar alles daartussen niet. Ik ben op zoek naar alle ins en outs van dergelijke combinaties.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.8K

Antwoorden (1)

Je moet je realiseren dat dat niet zo maar een klusje voor een zaterdagmiddag is.
Met de koppeling/vliegwiel/startmotor problemen begin je. Maar een moderne motor heeft ook een volledig andere elektrische bekabeling nodig, compleet met een computer voor de eventuele injectie. En als je hem op die mannier wat meer power geeft, doe je dan ook iets aan de remmen? Want stoppen vanaf hogere selheid vraagt ook meer power. Wat voor oldtimer is het? Je bent je bewust dat e auto zijn " waarde" voor een groot deel kwjt is met een andere motor?